Politiek journalist en dichter Maarten Goethals is de winnaar van de tweede schrijfwedstrijd van Brussel Deze Week. Zestig schrijvers deden mee aan de wedstrijd.
Maarten Goethals wint schrijfwedstrijd Brussel Deze Week
De prijsuitreiking vond donderdagavond plaats bij medeorganisator Passa Porta. Uit de zestig inzendingen maakte de redactie van Brussel Deze Week een voorselectie van zeventien verhalen.
De vakjury, bestaande uit auteurs An Mertens en Eric de Kuyper, kozen de winnaars uit, die een illustratie van Nena Peeters – bekend van de tekeningen in het Noordstation - boekenbonnen van de Passa Porta Boekhandel en het boek Brussels in Shorts: Bruss. 2 mee naar huis kregen.
Parelvisser
De derde plaats ging naar de winnares van vorig jaar, de nog steeds maar negentienjarige Sarah van der Maas uit het Nederlandse Middelburg, met een verhaal over een getraumatiseerde oorlogsheld aan het Jubelpark. Net als de Triomfboog, de Hond van Ulm en de bloembedden kan De wereld van Ward voortaan echt deel uitmaken van het Jubelpark, als een pleidooi voor de vrede, aldus het juryrapport.
Dieter Rogiers uit Sint-Jans-Molenbeek kaapte de tweede prijs weg. Zijn verhaal De Parelvisser gaat over een schrijver die tijdens een tijdelijk writer’s block een sigaret gaat roken op het balkon om te mijmeren over de dertig jaar die hij in Brussel woont, een stad die “frustratie zaait, maar liefde oogst.” De jury apprecieerde de onvoorwaardelijke liefde voor Brussel die in het verhaal naar boven komt.
Oegandese hoer
Na een derde plaats vorig jaar, kaapte Maarten Goethals uit Brussel-Stad met Monsieur Norbert de hoofdprijs weg. “De jury zei vorig jaar dat mijn vertelperspectief hier en daar rommelde, wat aan het geheel wat afbreuk deed. Aan die raad heb ik mij nu scrupuleus gehouden. Altijd luisteren naar slimme mensen,” aldus een zichtbaar tevreden Goethals.
De keuze voor het cliché van de haatdragende oproerwekkende politicus die na het parlement steevast een bezoek brengt aan een Oegandese hoer bij het Noordstation, wordt hier op een meesterlijke manier neergezet, luidde het in het juryrapport. De man die beest wordt en de destructie van zijn verborgen paradijs eens hij door haar 'ontdekt' wordt, staan symbool voor de diepe angsten van intolerante zielen. Fijn om hiervan een schets te krijgen in een authentieke, ragfijne stijl.
Moeilijke knoop
“Wat me mateloos kan ergeren zijn politici die met een bepaalde aplomb het ene cliché over Brussel na het andere uit hun mouw schudden, terwijl ze vaak enkel de weg naar het parlement kennen, en de restaurantjes rond het Vrijheidsplein,” zegt Goethals over zijn verhaal. “Het verborgen dedain voor wat ons hoofdstadje te bieden heeft, slaat vaak werkelijk nergens op. Dat eens scherp stellen, deed deugd.”
Dat zijn hoofdpersonage lid is van een Vlaams-nationalistische partij, noemt Goethals niet geheel toevallig. “Van zowel Vlaams Belang als de N-VA wordt gezegd dat ze Brussel al lang hebben laten vallen, wegens te Franstalig, een te moeilijke diversiteit en electoraal weinig lonend. Sommigen zien Brussel ook als de laatste moeilijke knoop om België gesplitst te krijgen. Voor alle duidelijkheid: ik viseer niemand persoonlijk, maar hekel een bepaald type van politicus en van mens, al heb ik zelf ook een beetje te doen met hem.”
Barokke schrijfstijl
Goethals is niet enkel politiek journalist bij De Standaard, in november maakte hij zijn debuut als dichter met Hees, dat bij Uitgeverij Vrijdag verscheen. “'In dit kortverhaal gebruik ik de politiek als scène, een dankbaar onderwerp. Maar in mijn dichtbundel probeer ik politiek zoveel als mogelijk te vermijden. Al denk ik dat de ietwat barokke, gedetailleerde schrijfstijl wel wat overeenkomsten toont.”
De winnende verhalen en de illustraties van Nena Peeters worden vanaf volgende week acht weken lang in Brussel Deze Week gepubliceerd.
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.