Het voorbije jaar 2017 werd een grand-crujaar voor de gevestigde waarden in de Brusselse concertsector. Maar niet voor iedereen: Paleis 12 en La Madeleine hebben het moeilijk om hun plaatsje op de markt te veroveren. En de grote verliezer is het Koninklijk Circus.
Moeilijk jaar voor Paleis 12 en La Madeleine
Bij de Ancienne Belgique werd het nieuwe jaar ongetwijfeld met een glimlach ingezet. De concertzaal op de Anspachlaan staat in het Amerikaanse Pollstar met 218.000 bezoekers voor 471 evenementen zomaar op de tweede plaats te pronken in de lijst van best verkopende clubs ter wereld. En ook bij Vorst Nationaal is er reden tot vieren. De zaal behoort nog net tot de zestig bestverkopende evenementenhallen wereldwijd. Daarvoor kon het in 2017 rekenen op negentig evenementen, die in totaal een slordige 435.000 bezoekers naar Vorst lokten.
Sinds 2013 heeft Brussel er ook een andere grote evenementenhal bij: Paleis 12 moest dé concertzaal worden die de grootste artiesten naar Brussel zou lokken – en niet steevast naar het Sportpaleis of de Lotto Arena in Antwerpen. De stad Brussel pompte toen 20 miljoen euro in de realisatie van de zaal, een eerste stap in de opwaardering van de Heizelpaleizen en het toekomstige NEO-project. De uitbating van Paleis 12 werd in handen gegeven van Brussels Expo.
De ambitie die daarbij uitgesproken werd – de zaal jaarlijks honderd dagen vullen met 1,5 miljoen bezoekers, staat nog steeds te lezen op de website – ligt vandaag wel ver af van de realiteit. Paleis 12 kwam in 2017 aan 36 concertavonden, goed voor net geen 200.000 bezoekers. Slechts een fractie van de vooropgestelde doelen dus. “Dat die anderhalf miljoen bezoekers op dat moment meer waren dan de som van de bezoekers voor Vorst Nationaal, het Sportpaleis en de Lotto Arena samen, deed blijkbaar niet echt ter zake,” vertelt een insider in de muzieksector. “Maar het is toch raar dat er geen vragen gesteld worden over de return on investment van de stad en Brussels Expo.”
Brussels Expo laat in een reactie weten dat het doel van 1,5 miljoen bezoekers inclusief grote beurzen zoals het Autosalon en Batibouw is, die samen al zo'n 900.000 man trekken.
Tussen twee stoelen
Toch lijkt de zaal niet echt in trek bij de grote concertorganisatoren, al ligt dat volgens de organisatoren alvast niet aan de zaal zelf. Bij Greenhouse Talent - de concertpromotor die de afgelopen jaren artiesten zoals Massive Attack, Scorpions en Nicki Minaj naar Paleis 12 bracht - zijn niets dan goede dingen te horen over de service, de bereikbaarheid voor het publiek en de akoestiek van de zaal. Is de vermeende boycot van die andere grote concertpromotor, Live Nation, dan de oorzaak? In de wandelgangen wordt al langer gezegd dat Live Nation geen goede relaties onderhoudt met Brussels Expo. Live Nation heeft immers belangen in de Sportpaleis Groep, die in Brussel ook Vorst Nationaal uitbaat. Bovendien zou er een conflict geweest zijn tussen Brussels Expo en Live Nation omdat die eerste de topact Muse achter de rug van die laatste had geboekt.
Een storm in een glas water, reageerde Live Nation, maar toch valt het op dat de concertpromotor in 2017 welgeteld één concert in Paleis 12 organiseerde. “In het begin liep het productioneel en organisatorisch niet allemaal op rolletjes, maar ondertussen zijn we tevreden over de evenementen die we er georganiseerd hebben,” zegt Christian Verwilghen van Live Nation. “In 2018 staan er met Parov Stelar en Bryan Adams trouwens al twee bevestigde shows van ons in Paleis 12.”
Waarom oogde de agenda dan zo leeg? Veel lijkt te maken hebben met de maximumcapaciteit van Paleis 12, zo’n 15.000 man, waardoor de zaal wat tussen twee stoelen valt. “Er zijn gewoon niet veel groepen die zo’n capaciteit zoeken,” beaamt Verwilghen. De grote sterren gaan naar het Sportpaleis, waar tot 23.000 personen in kunnen en logischerwijs veel meer tickets aan de man gebracht worden. Wie kleiner zoekt, trekt naar de Lotto Arena of Vorst Nationaal.
Kleinere capaciteit
Dat beseft exploitant Brussels Expo ook zelf. Daarom wil die steeds meer inzetten op de flexibiliteit van de zaal. Net zoals bij Vorst Nationaal, kan Paleis 12 van een bunker van 15.000 man omgevormd worden tot een zaal van een veel kleinere capaciteit, tot zelfs 2.000 personen. Die aanpak moet Paleis 12 in de toekomst veel meer evenementen opleveren.
Die nieuwe strategie wordt in goede banen geleid door Fabrizio Gentile, die in maart 2017 als nieuwe directeur Entertainment van Brussels Expo werd aangesteld. “De ambitie in het begin was inderdaad gigantisch. Ik zal die niet herhalen, maar het doel blijft wel om Paleis 12 als een van de grote zalen in de Europese markt te plaatsen.”
Gentile staat bij Brussels Expo ook aan het hoofd van La Madeleine, het kleine broertje van Paleis 12 dat in 2016 opende vlak bij het Centraal Station. Daar ging 2017 behoorlijk rampzalig van start, met amper zes evenementen in de eerste zeven maanden van het jaar. Uiteindelijk strandt de zaal wel nog op 37 evenementen, die zo’n 26.636 bezoekers lokten. “We hebben La Madeleine na het moeilijke begin wel snel opnieuw op de markt gekregen,” zegt Gentile. “Het doel is om in 2018 aan zeker zeventig optredens te komen.”
Koninklijk Circus
Bij Botanique, ten slotte, wordt tevreden teruggeblikt op een boerenjaar waarin een geslaagde mix van 10 expo’s en 289 concerten samen 124.800 bezoekers lokte. Maar Botanique kreeg ook een serieuze aderlating te verwerken in 2017. Het verloor immers na zeventien jaar de uitbating van het Koninklijk Circus nadat de stad Brussel als eigenaar van de zaal het contract had verbroken. Na lang juridisch getouwtrek is het resultaat dat het Koninklijk Circus gewoon leegstaat.
Daarmee verliest Botanique haar grootste zaal. “Nu ligt onze prioriteit vooral bij jong talent promoten, en die kunnen nog allemaal terecht in onze eigen zalen (met maximumcapaciteit zevenhonderd man, red.). Maar voor artiesten die we graag in een later stadium van hun carrière nog eens terugvragen, zijn we onze grootste zaal van 2.000 man wel kwijt,” zegt Kris Mouchaers van Botanique. Daardoor zal ook het festival Les Nuits moeten inkrimpen, aangezien Botanique normaal acht van de tien dagen ook in het Koninklijk Circus programmeerde. “Nu kan dat niet, dat zal wel impact hebben, vooral op het aantal tickets dat we kunnen verkopen natuurlijk,” zegt Mouchaers. Botanique heeft het wel op een akkoordje gegooid met BOZAR om daar alvast één concert te organiseren. Daarnaast wordt de capaciteit van de Chapiteau dit jaar ook opgekrikt van 1.200 naar 1.500 man.
Maar behalve Les Nuits, wordt er bij Botanique voorlopig nog niet gedacht aan inkrimpen, bijvoorbeeld op het vlak van personeel of evenementen. “We redden ons wel, daar ben ik tweehonderd procent zeker van,” besluit Mouchaers.
Lees meer over: Brussel , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.