Show 07La Cambre Mode(s) — Aleksandra Paszkowska
Polen en Belgen
Sinds Polen deel uitmaakt van de Europese Unie is er voor Paszkowska een en ander veranderd. Niet zozeer in de praktijk, want hoewel ze nooit de Belgische nationaliteit heeft aangenomen, kon ze toch probleemloos als zelfstandige een zaak opstarten in ons land. "Ik weiger om zoals zoveel Polen een dubbele nationaliteit aan te nemen," zegt ze. "Het leek me een vreemd idee om iets te proberen zijn wat ik niet ben. Ik ben nu eenmaal in Polen geboren, en heb er dan ook geen enkel probleem mee om als Poolse door het leven te gaan." Wat volgens haar wel sterk veranderd is, is de manier waarop mensen de Polen bekijken. "Ik had vroeger bijvoorbeeld een sterk Pools accent," vertelt ze. "Maar de mensen durfden daar nooit iets over te zeggen, het was alsof er een soort taboe op rustte. Dat is nu helemaal weg; er wordt vrijer over gesproken." Veel contact met de Poolse gemeenschap in Brussel heeft Paszkowska niet: "Ik heb veeleer mijn vriendenkring opgebouwd rond La Cambre, en bovendien vind ik het vrij absurd om je in één gemeenschap op te sluiten en bijvoorbeeld alleen maar Pools eten te gaan halen in een stad als Brussel, waar je van zoveel verschillende culturen kunt genieten. Die geslotenheid past niet in mijn filosofie." Brussel blijft nog steeds Paszkowska's favoriete stad om te wonen en te werken. "Ik viel in het begin voor de charme van de afgetakelde stad, die 'kaputt' was. Je kon er prachtige, creatieve dingen doen met oude huizen, ook al had je geen geld. Dat is de laatste jaren allemaal wel sterk verminderd, maar toch blijft Brussel een stad die leeft dankzij de mensen. Berlijn was vroeger ook zo, maar is nu ook sterk veranderd. Brussel blijft wel een gezellige warboel. Ik ben net verhuisd naar de Sint-Bonifaaswijk, en geniet nog dagelijks van de vele talen die je er hoort op straat en in de vele cafés."
Gekke kleren
Het gaat goed met Paszkowska's winkel. Haar originele concepten van transformeerbare kleding slaan duidelijk aan bij het publiek. Broeken die als truien kunnen worden gedragen, rokken die in een oogwenk een jurkje kunnen worden, jurkjes die als badhanddoek kunnen worden gebruikt en jurkjes die zowel frivool als als avondkledij kunnen worden gedragen... men kan het zo gek niet bedenken of het hangt er. Vaste waarde is en blijft de 'instant princess dress', een soepel zomerjurkje dat in een handomdraai kan worden omgetoverd tot een sprookjesjurk door er een opgepofte onderjurk onder aan te brengen. Nieuw is wel dat Paszkowska binnenkort voor het eerst met andere stoffen dan het gebruikelijke katoen begint te werken. Zijde, satijn, fluweel en bamboeviscose zullen in de volgende collecties voor vernieuwing zorgen. De filosofe met wie Paszkowska vroeger samenwerkte om de grappige concepten te bedenken zoals de 'happy monoparental family pack', de 'happy divorce pack' en 'XS luggage' (de slipjes in een plastic bol om rond de nek te dragen, km), is inmiddels vervangen door een ervaren patroonmaakster.
Of ze voor haar collecties schatplichtig is aan La Cambre? "La Cambre was voor mij een beetje zoals ouders voor hun kind - ik heb er een zekere invloed van ondervonden, maar toch op een tegenstrijdige manier. Door in contact te komen met al die mensen begin je na te denken en op een gegeven moment begin je dan je eigen ding te doen om je ervan te onderscheiden. Bij mij is dat gebeurd zonder dat ik het eerst zelf besefte, tijdens mijn stage in Italië. Daar heb ik mijn 'Y-shirt' bedacht (een soort juichend T-shirt met mouwtjes die iets meer naar boven gericht staan, km), en nadien ben ik helemaal in dat spel opgegaan." De 'Y-shirt' leidde overigens tot de naam van Paszkowska's winkel: Y-Dress?.
De nieuwe generatie
Naar de eindejaarsdefilés van La Cambre gaat Paszkowska soms nog, als ze de tijd heeft. Maar ze is niet altijd onder de indruk van het werk van haar opvolgers: "De eerste jaren vond ik de shows nog leuk, maar de laatste tijd vind ik dat ze steeds meer op elkaar gaan lijken," zegt ze. "Er zijn altijd wel een paar persoonlijkheden die eruit springen, maar de rest van de klas lijkt heel sterk op mekaar, zonder een eigen identiteit te ontwikkelen. Dat vind ik gevaarlijk, want hoe meer een ontwerper trouw blijft aan zichzelf, hoe sterker zijn of haar ontwerpen worden. Minder individualisering in de mode dreigt dus te leiden tot minder kwaliteit voor de klanten. In Antwerpen komen de persoonlijkheden van de studenten veel sterker naar voren in de shows vind ik. Ik denk dat de studenten van La Cambre eerder geknipt zijn voor de grote Parijse modehuizen en de haute couture."
:: Show 07La Cambre Mode(s), 8 en 9.06.07, 21u, Hallen van Schaarbeek, Koninklijke Sint-Mariastraat 22, Schaarbeek, 0900-00.600, lacambremode@skynet.be :: Y-dress?, Antoine Dansaertstraat 102, Brussel, 02-502.69.81
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.