| Een CO2-meter (archiefbeeld)

'Bij oranje een kwartier de klas uit': Brusselse scholen maken zich op voor vijfde golf

SDS
© BRUZZ
07/01/2022

In de afgelopen maand veranderden opnieuw heel wat coronamaatregelen in het onderwijs, dat noodgedwongen een week eerder in kerstverlof ging. Onder welke omstandigheden starten de scholen deze week? “De leerlingen kunnen zelf ook zien wanneer de CO2-meter op oranje staat en ze een kwartier de klas uit moeten.”

In de weken voor de kerstvakantie was de druk in het onderwijs al erg hoog, door alle quarantaines. En dat was nog voor de enorm besmettelijke omikronvariant echt voet aan wal kreeg in België. Het Overlegcomité greep in, ook bij de schoolgaande jeugd.

Kinderen vanaf 6 jaar moeten sinds een maand een mondmasker dragen. De kerstvakantie voor het basisonderwijs werd met een week verlengd. Scholen zijn nu ook verplicht om in elke klas en andere ruimte waar veel mensen samenkomen CO2-meters op te hangen. Buitenschoolse activiteiten zijn tot nader order verboden.

Code oranje

In haar beide vestigingen in Schaarbeek en Anderlecht heeft de Tienerschool twee CO2-meters, telkens in de kleinste lokalen. Natuurlijk zijn dat er niet genoeg voor elke klas, zegt directrice Frieda Luppens van de school voor kinderen tussen 10 en 14.

“Dat gaat niet lukken tegen maandag. Maar de scholengroep heeft extra CO2-meters aangekocht en zodra die er zijn, hangen we ze op. In onze nieuwbouw zijn de lokalen gelukkig vrij groot en is er een goed luchtzuiveringssysteem.”

“Als de omikronvariant echt zo veel besmettelijker is, zal die zich dus heel makkelijk verspreiden. Waar ik echt bang voor ben, is dat er veel leerkrachten zouden uitvallen"

Brian Rotsaert, directeur lagere school Sint-Joris

De Sint-Jorisschool, een lagere school in het centrum van Brussel, installeerde twee weken voor de kerstvakantie al CO2-meters in alle klassen. “Om het zacht uit te drukken: de maatregelen veranderen vrij vaak en zijn vrij wispelturig”, zegt directeur Brian Rotsaert. “We zijn met onze scholengroep altijd al een beetje strenger geweest dan nodig, om niet voor verrassingen te komen te staan. Zodra CO2-meters sterk werden aangeraden, hebben we ze aangekocht.”

De inzet ervan loopt goed. “De leerlingen kunnen zelf ook zien wanneer de CO2-meter op oranje staat en ze een kwartier de klas uit moeten”, zegt Rotsaert. “Ze hebben nog nooit op rood gestaan. We zitten in afwachting van onze nieuwbouw in een niet goed geïsoleerd oud gebouw, en voor de verluchting is dat een groot voordeel.”

Soepeler quarantaineregels

Daarnaast versoepelden de beleidsmakers vorige week de test- en quarantaineregels, ook in het onderwijs. Een quarantaine in een klas in het lager onderwijs is voortaan pas nodig vanaf vier besmettingen. De quarantaine zal ook maar vijf in plaats van zeven dagen duren.

Brian Rotsaert hoopt op een beetje respijt, maar denkt dat de verandering in de praktijk weinig verschil zal uitmaken. “Met de kerstvakantie al in zicht moesten we in december uiteindelijk toch twee klassen sluiten voor quarantaines. Als de omikronvariant echt zo veel besmettelijker is, zal die zich dus heel makkelijk verspreiden. Waar ik echt bang voor ben, is dat er veel leerkrachten zouden uitvallen.”

In het secundair moeten enkel niet-gevaccineerde leerlingen nog een week in quarantaine na een hoogrisicocontact. De nieuwe regels gelden voorlopig tot de krokusvakantie.

De Tienerschool bleef voor de vakantie gespaard van grote corona-uitbraken, zegt de directrice, “maar het is hout vasthouden. Op het einde hadden we wel vier afwezige leerkrachten in één vestiging, en op een ploeg van 15 mensen hakt zoiets er toch wel in.”

Dubbel gevoel

Hoe ze nu tegen de heropstart aankijkt? “Ik heb wel zin om er weer in te vliegen, maar het is toch wel dubbel”, zegt Luppens. “Wat als we weer gaan moeten puzzelen? Het is bang afwachten, je kan je eigen dag zelfs niet plannen, omdat je zo afhankelijk bent bent van de coronasituatie. Veel liever ben ik pedagogisch bezig.”

“Het wordt weer een periode van tellen wie er is en wie niet”, reageert Rotsaert. “We hebben geen andere keuze, maar je kunt je werk als leerkracht of directeur momenteel niet optimaal doen. Er is veel minder ruimte voor onderwijskundige vernieuwing dan anders.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni