Ze zijn hun lokalen aan het opruimen en proberen de lessen voor te bereiden, maar tussendoor stellen de Brusselse leerkrachten zich vooral veel vragen. Drie leerkrachten delen hun dilemma’s van het lesgeven bij code geel.
'Groepswerk, mag dat nog?': Leerkrachten puzzelen zich richting 1 september
‘Hebben die kinderen wel een leuke zomer gehad?’
Rik Van Roy geeft les in het zesde leerjaar in de Mariaschool in Schaarbeek
“Dinsdag ga ik starten met een groot kennismakingsspel, zoals ik eigenlijk altijd doe. Waar ik veel schrik voor heb, is dat sommige kinderen de voorbije twee maanden helemaal niet buiten zijn geweest. Wat voor een stress hebben ze thuis misschien gekend? Hebben die kinderen wel een leuke zomer gehad? Dat merk je niet in één gesprek. Ik heb gelezen in Klasse (vakblad voor leerkrachten, red.) dat je lang genoeg moet spreken over alles wat er gebeurd is. Dus we gaan er echt een hele week geleidelijk over praten. Er zijn kinderen die sinds maart niet meer naar school zijn geweest. Dat is een minderheid, maar ik vraag me wel af hoeveel achterstand die hebben opgelopen.
“Ik weet dat bijvoorbeeld het tweede leerjaar nog zal starten met leesoefeningen uit het eerste, die niet zijn afgeraakt vorig schooljaar. De kinderen kunnen nog onvoldoende lezen om al verder te gaan met de boeken uit het tweede. Bij mij is het nog afwachten, al moet ik natuurlijk snel starten met de leerstof, want in het zesde moet alles gezien zijn aan het einde van de rit.
“De ouders heb ik tot nu toe helemaal niet gehoord. We hebben nochtans een WhatsApp-groepje, maar sinds de zomervakantie heeft niemand er nog iets in gevraagd. Wie weet schieten ze maandagavond allemaal tegelijk in gang. Ik vraag me ook af wat we moeten doen met ouders en kinderen die uit een rode zone terugkomen. De school kan niet controleren of zij wel getest zijn, maar we kunnen hen toch niet zomaar naar huis sturen? Dat weten we niet.
“Ik ben alleszins blij dat de kinderen in code geel allemaal samen kunnen spelen. Mochten we opnieuw in bubbels moeten werken, gaat het enorm puzzelen worden. We hebben niet zo’n grote speelplaats. Gelukkig hebben we een superleuke verrassing in petto voor de kinderen volgende week. Het gaat tof zijn om weer naar school te komen, ze gaan verschieten.”
‘Gaan ze allemaal opdagen?’
Kim De Ridder geeft les in het vierde leerjaar in het Sint-Niklaasinstituut in Anderlecht
“Ik ben blij dat alle kinderen tegelijkertijd weer naar school mogen, zodat we geen halve klassen moeten maken. Nu kan iedereen elkaar leren kennen en kan iedereen samen spelen op de speelplaats. We proberen het op 1 september zo normaal mogelijk te maken, met een dansje en een jaarthema. Behalve dat we er allemaal met een mondmasker zullen staan, natuurlijk. De ouders mogen ook niet meer mee naar binnen. Dat kan het allemaal extra spannend maken, zeker voor de kleinsten die voor het eerst naar school komen.
“We zijn het wel gewend om de dingen op het laatste moment te moeten veranderen, want aan ons doelpubliek moeten we alles zeer gericht uitleggen. Niet alle ouders verstaan genoeg Nederlands om de brieven of mails te lezen. Nu hebben we overal in de school de looprichtingen aangeduid op de vloer en leggen we alles uit met pictogrammen. We zoeken altijd de best mogelijke manier om de ouders te bereiken. Vorig schooljaar was er nog heel veel angst en kwamen sommige kinderen nog niet terug bij de heropening. Het is nu vooral afwachten of iedereen dinsdag zal opdagen.
“Dat er bij veel kinderen twee maanden lang geen Nederlands is gesproken thuis, gaat de eerste maand sowieso bemoeilijken. Eind vorig schooljaar voelden we al dat het voor sommige kinderen heel moeilijk was om er weer in te komen na de lange periode thuis. Ook nu zal het zal voor veel kinderen wennen zijn om weer in het Nederlands te schrijven, lezen en rekenen, dus we gaan er zeker mee bezig moeten zijn.
“Zelf ben ik niet echt bang, maar ik voel me wel wat onwennig om een hele dag tussen een groep van 22 kinderen te lopen. Ik ben hoogzwanger, dus dat maakt het wat dubbel. Het is altijd moeilijk om afstand te bewaren als de kinderen iets niet snappen en ze bij jou komen staan. Ik kan me zeker voorstellen dat sommige leerkrachten daardoor niet zouden willen komen werken. Al is het nu met de kleurencodes wel duidelijk waar we aan toe zijn. In ons team zien we het zeker zitten om weer te beginnen.”
‘Hoe gaan we een groep opbouwen?’
Elise Vermuyten start volgende week als leerkracht in de tienerschool in Anderlecht
“Ik geef muziek, godsdienst en mens en samenleving aan de leerlingen van T3 en T4 (eerste en tweede middelbaar, red.), maar ik weet nog niet goed hoe alles zal verlopen. Ik moet nu mijn lessen voorbereiden, maar telkens vraag ik me af in welke vorm die zullen doorgaan en in welk lokaal. Zo mag je bij muziek enkel zingen als iedereen twee meter afstand kan houden, een mondmasker draagt en het lokaal genoeg verlucht kan worden. Hetzelfde geldt voor groepswerkjes: mag ik de kinderen met vier laten samenwerken of niet?
“De meer ervaren leerkrachten zeggen dat ik me er nog niet te druk in moet maken. Je maakt je planning zoals gewoonlijk en ziet wel wat kan doorgaan. Als beginnende leerkracht ben ik toch wat bezorgd over de mondmaskerplicht. Je moet sowieso waken over je stem als je de hele dag voor een klas staat, maar nu kan het nog vermoeiender zijn als je ook een mondmasker moet dragen. Ik weet ook niet of de leerlingen rustiger zullen zijn, of net drukker dan anders.
“Specifiek voor de tienerschool is dat we met twee verschillende regelingen zitten: we geven zowel les aan het vijfde en zesde basisonderwijs als het eerste en tweede middelbaar. Gelukkig mag de eerste graad middelbaar nog altijd dagelijks naar school komen moesten we naar code oranje evolueren. We zijn blij dat onze groep dus niet moet worden opgesplitst, mochten de besmettingen in Brussel stijgen.
“Ik denk wel dat we op 1 september een goed gesprek moeten voeren met de leerlingen, want ik kan me voorstellen dat het echt moeilijk is geweest. Normaal gezien zouden we een schooluitstap doen met alle tieners in de loop van september, maar dat gaat nu niet. En sommige kinderen die uit een rode zone komen, zullen de start van het schooljaar missen. Ik vraag me af in hoeverre zo’n dingen de klasgroep zullen beïnvloeden, want je wil toch een groep opbouwen. Met de leerkrachten hebben we onze driedaagse teambuilding ook moeten afzeggen. Hoe zal dat de werking van het schooljaar bepalen? Ik heb veel vragen, maar ik kijk wel uit naar de antwoorden de komende dagen.”
Lees meer over: Anderlecht , Schaarbeek , Onderwijs , heropening scholen , leerkrachten , code geel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.