Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) en Vlaams minister van Werk Philip Muyters (N-VA) hebben woensdag bij Audi Brussels een grootschalige campagne voorgesteld om duaal leren te promoten. Momenteel zijn er immers dubbel zoveel werkplekken als studenten. Die leemte willen ze opvullen.
Nieuwe campagne moet duaal leren promoten
Dit schooljaar kozen in totaal 1.136 leerlingen vanuit 40 verschillende studierichtingen voor een duale opleiding waarbij ze twee dagen per schoolweek achter de schoolbanken zitten en drie dagen op de werkvloer staan. Niet genoeg, want op 1 oktober 2018 waren er al dubbel zoveel werkplekken dan leerlingen.
"Vanaf september 2019 wordt duaal leren in heel Vlaanderen breed uitgerold. Iedere jongere uit het technisch, beroeps- of buitengewoon onderwijs kan dan vanaf de leeftijd van 15 jaar kiezen tussen een voltijdse en een duale leerweg voor het behalen van een diploma", vertelt minister Crevits.
Campagne
Het is de eerste keer dat er een grootschalige campagne rond duaal leren wordt opgestart. Deze zal zich niet enkel richten tot de studenten, maar ook tot de ouders, de scholen en de bedrijven. Om alle doelgroepen te bereiken, komt er een radiospotje voor de jongeren en hun ouders, worden er affiches voor onderwijsinstellingen ingezet en worden er advertenties geplaatst in werkgeversmagazines.
"Duaal leren combineert het beste van twee werelden en levert gemotiveerde en goed opgeleide jongeren af. Ook onze ondernemingen hebben er baat bij, want ze vormen de werknemers van de toekomst", stelt minister Muyters.
Op de nieuwe website www.duaalleren.vlaanderen kunnen betrokkenen terecht met hun vragen.
Lees meer over: Brussel , Vorst , Onderwijs , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.