Een veertigtal leerkrachten en studenten mobiliseerden zich in het begin van de dinsdagmiddag, tijdens een werkonderbreking van een uur, voor het Koninklijk Atheneum Andrée Thomas (ARAT) in Vorst om de stagnatie van de sociale dialoog aan de kaak te stellen.
Stakingspiket aan protestschool in Vorst
Deelnemers aan de actie droegen banners met de boodschappen "Hier sterft de openbare school" en "Waar gaat ARAT heen?”. Sommige leerkrachten bleven in de lerarenkamer. "De leerkrachten hebben de indruk dat ze geen aanspreekpunt hebben", legt Michel Thomas, regionaal secretaris van ACOD-onderwijs, uit.
"Er zijn problemen met het beheer, met de staat van het pand en er zijn statutaire problemen. Het gebrek aan reactie van de onderwijsadministratie van de Franse Gemeenschap wordt als minachting ervaren. Er gebeurt absoluut niets. Het overleg binnen de Unie staat stil. De leraren zijn wanhopig op zoek naar een gebrek aan reactie van hun organiserende kracht. De beloofde opvoeders zijn nooit aangekomen".
Op 3 december 2019 gingen de studenten van de school in protest om het slechte administratieve beheer van hun school aan de kaak te stellen, een eis die lang werd gesteund door het onderwijzend personeel. Sindsdien zijn de leerkrachten ook begonnen met stakingsacties uit te voeren, en is er een raadplegingsprocedure gestart.
Slechts één van de velen
De actie van dinsdag werd in een gemeenschappelijk front uitgevoerd door de drie bonden. Delegaties van andere scholen van het WBE-netwerk (Wallonie Bruxelles Enseignement) en het gemeentelijk netwerk kwamen hun solidariteit betuigen met de docenten van Andrée Thomas. De vakbonden hadden opgeroepen tot een werkonderbreking van een uur als teken van steun.
"Andrée Thomas is slechts een van de voorbeelden van de problemen die in verschillende scholen worden ondervonden, met name op het gebied van de infrastructuur", verdedigt Nourradine Amraoui van de VSOA. "We vragen om serieuze gesprekspartners rond de tafel te hebben om echte oplossingen te vinden, en geen verbanden op houten poten," zei ze.
“We hebben de indruk dat we in cirkels rondlopen door werkonderbrekingen na werkonderbrekingen te organiseren. Welke certificaten geven we aan de studenten met al die verloren uren? Het is niet mogelijk om hen de vaardigheden te geven die onder dergelijke omstandigheden nodig zijn. Op het Atheneum Toots Thielemans hebben de studenten mecaniciens sinds het begin van het jaar zelfs geen voet meer kunnen zetten in een werkplaats".
Lees meer over: Vorst , Onderwijs , Andrée Thomas , athenee andree thomas , athenee andree thomas renard , atheneum andrée thomas
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.