Het zijn vreemde tijden. Dat hebt u, samen met ons, eerder al vastgesteld. Maar het wordt hallucinanter met de keer.
Edito: dat De Lijn de activistische toer opgaat, blijft zeer vreemd
De Lijn heeft begin deze week de daad bij het woord gevoerd en laat de bussen van het Noordstation voortaan op de busbaan stoppen in de Vooruitgangstraat en niet langer onder het CCN-gebouw. Dat is niet alleen illegaal, het is in strijd met de overeenkomsten tussen het Brussels Gewest en De Lijn.
De redenen voor de beslissing zijn uitgebreid in de media gekomen: de overlast en de criminaliteit onder het CCN-gebouw zijn zo toegenomen dat het er niet meer te harden is.
Eerst even dit: de overlast in het busstation is inderdaad buiten proportie. En daar heeft de toestroom van transit- en andere migranten, en daklozen inderdaad mee te maken.
Maar voor deze move van De Lijn kunnen we minder begrip opbrengen. Het is de reactie van een klein kind dat zijn zin niet krijgt.
Want wat is er echt aan de hand? De wat cynische politieke waarnemer zou kunnen zeggen dat het N-VA te doen is om electoraal gewin. De N-VA, die bij De Lijn aan de knoppen zit, kan nog maar eens de schijnwerpers zetten op de migratiehub aan het Noordstation en het malgoverno van Brussel benadrukken.
"Los van de migranten rond en in het Noordstation is het busstation een unheimliche plek. Een tochtgat waar je alleen op een bus gaat wachten als het niet anders kan"
Dat kan meespelen, maar belangrijker in dit dossier is wat De Lijn zelf hiertoe gedreven heeft. De Vlaamse openbaarvervoersmaatschappij probeert haar marktaandeel te verhogen. Een van de manieren is meer comfort voor de reiziger. Dat zit vandaag niet goed. Los van de migranten rond en in het Noordstation is het busstation een unheimliche plek. Een tochtgat waar je alleen op een bus gaat wachten als het niet anders kan. Dat is al enkele decennia zo.
De Lijn wil uit de ondergrond en stelt voor om de bussen op het plein ervoor te laten halt houden. Er ligt daarvoor een heel plan klaar, met onder meer wachthokjes op het Noordplein. In mei 2017 heeft De Lijn voor die verfraaiing een bouwaanvraag ingediend.
Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) is daar niet tegen, maar het dossier is on hold gezet, omdat de toekomst van het CCN-gebouw onzeker is. Het Brussels Gewest doet het gebouw van de hand. Een bouwpromotor zou er een nieuw kantoorgebouw neerzetten voor ... de Vlaamse overheid.
Een kluwen met andere woorden waarvan De Lijn perfect op de hoogte is, en dat Brussel niet in een handomdraai kan oplossen. Het valt te begrijpen dat De Lijn daar geen boodschap aan heeft, maar dat ze de activistische toer opgaat, blijft zeer vreemd.
Een overheid van een buurgewest die de regels aan haar laars lapt in de hoop iets van het andere gewest te verkrijgen. Dat hadden we nog niet eerder gezien.
Het enige wat De Lijn hiermee bereikt, is de reizigers wegjagen, een aanzienlijke imagoschade en het overleg met het Brussels Gewest bemoeilijken. Want ze zal uiteindelijk toch opnieuw moeten aankloppen bij de Brusselse overheid.
Er gaan in Brusselse kringen af en toe stemmen op om de eindhaltes van De Lijn naar de rand van Brussel te verplaatsen. Haltes aan de metrostations. De Lijn heeft daar nooit van willen weten. Ze wil de grote treinstations in het hypercentrum kunnen bedienen. Het risico is groot dat dit debat snel weer op tafel komt.
Lees meer over: Brussel , Opinie , Mobiliteit , De Lijn , Noordstation , bus , Roger Kesteloot
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.