Edito: Fietspaden op Kleine Ring al pyrrusoverwinning

Steven Van Garsse
© BRUZZ
29/03/2017

De plannen van Pascal Smet voor een fietsbare Kleine Ring zijn een stevige stap in de richting van een duurzaam mobiliteitsbeleid, een huzarenstukje en een breuk met het verleden. Maar ze lijken, met de Cobat-hervorming in het achterhoofd, uiteindelijk meer op een pyrrusoverwinning.

steven Vangarsse3
Het gebeurt niet vaak dat de Fietsersbond een beslissing van de overheid toejuicht. Dat was het geval begin deze week bij de voorstelling van het fietsplan van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A): een volledige Kleine Ring met afgescheiden fietspaden. Voor drie van de acht stukken is de bouwvergunning op zak, één werf is al opgestart en Smet heeft met de lokale overheden een akkoord over de te schrappen parkeerplaatsen.

Het is voor Smet ongetwijfeld een mooie opkikker, recht in het doelpubliek van zijn electoraat, en vooral na het ellendige jaar 2016 met tunnelmiserie, een aan-slepend taxiplan en een gesjeesd parkeerbeleidsplan.

Toch is er ook reden tot onrust. Ver weg van de simulatiebeelden van mooie fietsende mensen op royale fietsroutes bespreekt het Brussels parlement het oersaaie Wetboek voor Ruimtelijke Ordening, beter bekend als de Cobat. Het belooft een ingrijpende hervorming te worden.

Bedoeling is een efficiënte en moderne stedenbouwwet. Maar wie de tekst goed leest, ziet vooral hoe de Brusselse regering het departement Stedenbouw meer macht geeft. We hebben hier al eens uitgelegd hoe achter het beleid van de regering vaak ook een strijd woedt tussen de departementen van de administratie, met elk eigen belangen.

Als de Cobat gestemd wordt zoals ze voorligt, dreigt Brussel Mobiliteit de pineut te worden. Zo zal het niet meer rechtstreeks betrokken worden bij grote bouwdossiers van MIVB, Beliris of gemeentes. Kort door de bocht: Stedenbouw beslist en houdt de pottenkijkers liever buiten. Zo zal het kunnen gebeuren dat een lokaal bestuur een weg herinricht zonder dat Brussel Mobiliteit hiervan op de hoogte is.

Precies daarom heeft de vorige regering Brussel Mobiliteit bij alle openbare onderzoeken betrokken. Om meer coherentie te krijgen in het mobiliteitsbeleid in deze stad. De huidige regering schaft die inspraak weer af.

Het lijkt voor de burger op een achterhoedegevecht, maar in de politiek is het altijd interessant om na te gaan wie de ultieme sleutel in handen heeft. Die bepaalt het eindresultaat. Dat is altijd zo.

In dat andere plan van de Brusselse regering, het Gewestelijk Plan voor Duurzame Ontwikkeling, is al gebleken met welke minimale ambitie het Brussels Gewest het fileleed wil oplossen. Met de nieuwe Cobat wordt die tendens nog eens versterkt: de stem van Brussel Mobiliteit verliest aan belang.
De plannen van Pascal Smet voor een fietsbare Kleine Ring zijn een stevige stap in de richting van een duurzaam mobiliteitsbeleid, een huzarenstukje en een breuk met het verleden. Maar ze lijken, met de Cobat-hervorming in het achterhoofd, uiteindelijk meer op een pyrrusoverwinning.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni