De voetgangerszone bestaat volgende week een jaar. Het is een van de meest belangrijke ingrepen in deze stad van de laatste tien jaar. Het is bovendien een project waar zowat iedereen een mening over heeft. De piétonnier: je bent er voor of je bent er tegen. Deze controverse is een goede zaak. Er wordt sowieso te weinig gedebatteerd in deze stad.
Edito: Kentering
Want bij dit debat gaat het niet alleen over de voetgangerszone in strikte zin, maar meteen ook over de rol van de auto, de toekomst van de handel en de inrichting van de openbare ruimte in de hele stad. Het gaat uiteindelijk mutatis mutandis over de toekomst van Brussel.
Wat alvast opvalt is dat de sympathie die er voor de autovrije zone heerst bij heel wat Brusselaars die gebruikmaken van de zone, in schril contrast staat met de relatieve weerzin die het opwekt bij de Brusselaars die in de onmiddellijke omgeving wonen of er een handelszaak hebben.
Voor hen is de verandering dan ook het meest tastbaar. Dat is een moeilijke kwestie. Wat goed is voor de hele stad – en minder auto’s zijn daar een voorbeeld van – blijkt niet in de smaak te vallen bij wie er onmiddellijk mee te maken heeft. Voor dat fenomeen bestaat een naam: nimby. Not in my backyard.
Wie handelt in naam van het algemeen belang heeft op het eerste gezicht de afweging snel gemaakt: doorgaan met het autovrij maken van het stadscentrum.
Maar zo simpel ligt het niet. Want het politieke niveau, zeker het Brusselse dat erg gevoelig is voor de electorale conjunctuur, staat vandaag onder grote druk om de voetgangerszone drastisch terug te schroeven.
Daarom kan de beslissing die vorige week unaniem werd herbevestigd door PS en MR als een kentering worden beschouwd in de Brusselse politiek. Beide politieke partijen, inclusief federaal minister Didier Reynders (MR) hebben aangegeven met het project voor een autovrij stadscentrum te willen doorgaan. En dat ondanks juridische onzekerheid die vorig week opdook. Ook Open VLD spreekt zich in deze krant voor een autovrij stadscentrum uit. Dat alles samen is al een kleine revolutie op zich.
Is daarmee het debat afgesloten? Zeker niet. We maken nu de evaluatie mee van een testfase. De definitieve aanleg moet haar nut nog bewijzen. En de toekomst van de handel in het centrum is nog lang geen uitgemaakte zaak. Bovendien zijn er tal van andere dossiers in deze stad waar keuzes moeten worden gemaakt die de auto ofwel vrije baan geeft, ofwel inperkt. Dat wordt, zonder twijfel, de discussie van de komende jaren.
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Opinie , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.