Havenlaan: 'Waarom de kasseien behouden moeten blijven'

© Brussel Deze Week
23/08/2013
In het dossier van de Havenlaan redeneren onze politici op korte termijn en durven ze niet te gaan voor duurzame oplossingen, vindt Patrick Wouters. Zijn vereniging Aktie Patrimonium, Kasseien, Platanen helpt een handje: de kasseien heraanleggen is een goede oplossing voor het milieu en zorgt bovendien voor werkgelegenheid, zegt hij.

"De Havenlaan lijkt sinds vele jaren op een piste van de Parijs-Dakarrally vanwege haar geavanceerde staat van verval. Het wordt dringend noodzakelijk deze belangrijke as van penetratie in het noordwesten van de hoofdstad om te bouwen," zei minister van Mobiliteit Brigitte Grouwels op 18 juli aan Belga. Dat zijn voor kritiek vatbare argumenten, maar we moeten er een belangrijke kanttekening bij maken. De Havenlaan werd gedurende 40 jaar niet goed onderhouden door de wegendienst, die geleid wordt door dezelfde minister. Daarbij willen we graag twee opmerkingen plaatsen. Ten eerste moet men de weerstand, zonder onderhoud, van het wegdek in kasseien bewonderen. Ten tweede wijzen we op de tegenspraak met het officiële beleid van de Brusselse regering: deze regering zou het autoverkeer van pendelaars naar Brussel net willen ontmoedigen.

Porfyrie
Maar nu herontdekt men plotseling de Havenlaan, precies op het moment dat de kanaalzone het nieuwe eldorado van de betonboeren dreigt te worden. Er worden heel wat kantoren en luxeappartementen gebouwd, en dat allemaal dankzij goedkope en oude industriegronden. Het is verbazend hoe onze politici zich haasten om de belangen te dienen van deze bouwpromotoren. Overal gaan de immobiliënlobby's aan de slag: men spreekt van marina's, van lofts met zicht op het trendy waterfront. Brussel zou het water willen herontdekken... We horen van politici en journalisten steeds hetzelfde refrein. John le Carré zei het al in 2003: onze politici liegen aan de pers, zij zien hun leugens afgedrukt en noemen dit de publieke opinie.

De Havenlaan is een industriële en havenlaan, ontworpen in 1903 om de kaaien en de merkwaardige site van Thurn & Taxis te bedienen, met het oog op een intense, zware en trage trafiek. De laan is 1600 meter lang, 30 meter breed, en heeft klassieke afmetingen. Twee voetpaden van 6 meter breed zijn beplant met 300 platanen en in het midden is er een steenweg van 18 meter breed, met anderhalf miljoen kasseien in porfyrie. Ondanks het gebrek aan onderhoud, heeft de Havenlaan tijd doorstaan, als verkeert de Havenlaan tegenwoordig in slechte staat. Het is de laatste havenlaan van België: een patrimonium dat we moeten beschermen.

Kasseileggers
Binnen dertig jaar, als door klimaatopwarming en petroleumschaarste het massaal wegenvervoer voorbijgestreefd is, ontdekken we opnieuw hoe noodzakelijk de vaart is voor de bevoorrading van Brussel. Het watervervoer verbruikt namelijk weinig energie. Maar onze politici redeneren op korte termijn en durven niet te gaan voor duurzame oplossingen. En dan verspillen ze de gronden in de kanaalzone die nog vrij zijn, waardoor ze onbruikbaar worden voor het lossen en stapelen van goederen. Nochtans is geweten dat de stapelhuizen in de zones langs de autowegen naar de oevers van de waterwegen zullen moeten verhuizen.

Een steenweg in kasseien heeft het groot voordeel het autoverkeer te vertragen. Daardoor kunnen ook de vele vrachtwagens gemakkelijker manoeuvreren naar betoncentrales, handelaars in bouwmaterialen en pakhuizen. In de Groenlaan, de parallelweg aan de andere oever van de vaart, is dat niet het geval: die bevordert overdreven snelheid. Onlangs werd een autobestuurder er aan 152 kilometer per uur geflitst. Om die snelheden te vermijden, denken de bedenkers van een geasfalteerde Havenlaan aan radarcontroles.

De kasseien volgens de kunst heraanleggen in de Havenlaan is een duurzame oplossing met een uitstekend koolstofbalans: de kasseien (in Belgische porfyrie) kunnen onbeperkt hergebruikt worden en ze zijn al ter plaatse. Het geeft ook 7 maanden werk aan 40 kasseileggers. Overal klaagt men over het gebrek aan werkgelegenheid: hier is er nuttig werk en een unieke kans om geschoolde werkmannen op te leiden.

Kasseien zijn ook veel soepeler in de aanwending, bijvoorbeeld om een tramlijn aan te leggen, en het werk kan in schijven gebeuren zonder het verkeer en de toegang tot de aangrenzende bedrijven volledig te blokkeren.

Kortom, de oplossing die wij voorstellen is goedkoper en soepeler, remt de snelheid van de autobestuurders, vergemakkelijkt de toegang tot de bedrijven, creëert werkgelegenheid, geeft een betere koolstofbalans en respecteert het Brussels patrimonium. Aan iedere zijde van de rijbaan hebben fietsers een veilig, doorlopend fietspad en voetgangers nieuwe voetpaden.

door: Patrick Wouters

APKP (Aktie Patrimonium, Kasseien, Platanen bestaat onder andere uit Inter-Environnement Bruxelles, A.R.AU, Brusselfabriek, buurtcomités Maria-Christina/Koninginne/Stefania…)
Meer info op www.havenlaan.be


Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is aan renovatie toe. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door protest zijn die nooit gestart. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Opinie , Heraanleg van de Havenlaan

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni