Standpunt BDW: Autoluw
De centrale lanen tussen De Brouckère en Fontainas worden voetgangersterrein. Het De Brouckèreplein wordt een levendig en aantrekkelijk plein. Het Beursplein en de Ortsstraat worden voetgangerszones met ruimte voor culturele activiteiten. Dat beloven PS en SP.A in een persmededeling die op de mooiste Brusselse dag van het jaar, autoloze zondag, werd verspreid. Ondertekend door Freddy Thielemans, Yvan Mayeur, Henri Simons en Pascal Smet.
De nummers 1, 3, 48 en 49 van de socialistische lijst voor Brussel-Stad voegen er wel aan toe dat eerst het verkeersplan voor de Kleine Ring door het Gewest moet worden uitgevoerd. Maar zodra het nieuwe college is samengesteld, schrijven ze, moet een internationale wedstrijd worden uitgeschreven voor een vernieuwde binnenstad. Dat laatste natuurlijk wel in het geval dat de socialisten het opnieuw voor het zeggen hebben, maar die kans is vrij reëel.
Verkiezingspraat of niet? De kritisch ingestelde kiezer reageert ongetwijfeld dat burgemeester Freddy Thielemans al twaalf jaar aan de macht is en dus tijd genoeg heeft gehad om de centrale lanen autoluw(er) te maken. En dat we nu weer vertrokken zijn voor jaren wachten, met dat werk aan de Kleine Ring en die internationale wedstrijd. Daarop kun je repliceren dat er de voorbije jaren al wel degelijk werk is gemaakt van een verkeersarmere binnenstad: de buurt van de Grote Markt en de Oude Graanmarkt zijn verkeersvrij geworden. Stoepen werden heraangelegd en verbreed - er zijn gemeenten in Vlaanderen waar die er een stuk slechter bij liggen. En als vier zwaargewichten samen zo'n belofte in de pers doen, dan kunnen ze nog maar moeilijk terugkrabbelen zonder zwaar gezichtsverlies te lijden.
En dus weten de mensen van Picnic the Streets en iedereen die de zaak genegen is, wat hen te doen staat als Thielemans opnieuw burgemeester wordt: hem keer op keer aan zijn belofte herinneren, zodat het dossier niet meer in de la verdwijnt. Wij zullen dat ook doen! Want één ding is duidelijk: een autosnelweg dwars door het historische hart van de stad is niet meer van deze tijd. Zolang daar geen oplossing voor is, blijft elke ingreep die gebeurt, 'anekdotisch'. Pas als een verkeersluw gebied groot genoeg is, sluiten bezoekers de mogelijkheid uit om er met de wagen naartoe te rijden en krijgen ze oog voor de alternatieven.
Lees meer over: Brussel-Stad , Opinie , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.