Is de malaise op te lossen door de voetgangerszone een stuk kleiner te maken? Het stadsbestuur maakte de zone afgelopen week opnieuw een beetje kleiner, en de Raad van State beveelt binnenkort misschien een volledige schorsing. Maar in afwachting daarvan is de vraag: is inkrimpen de oplossing?
Voetgangerszone inkrimpen: een goed idee?
TEGEN
Christophe Mercier is architect van Suede 36, de man achter Walking Madou en passioneel voorvechter van voetgangerszones.
“Ik begrijp helemaal niet welke argumenten er zijn om de voetgangerszone in te krimpen. Je kunt uitgaan van het Ikea-systeem, inderdaad, zoals de winkeliers in het centrum lijken te doen. Ruime parking, net naast de snelweg, om zo meteen de zaak binnen te kunnen wandelen. Maar dan verlies je het belangrijkste voordeel van de bruisende binnenstad: de toevallige passanten.”
“Voortdurend sleutelen aan de voetgangerszone is een uitermate slecht idee. Het is een typisch Belgisch compromis dat altijd tot middelmatigheid leidt. Het is ook een teken van zwakte, een teken dat men niet zeker is van zichzelf.”
“De voetgangerszone moet net uitbreiden en op termijn de hele Vijfhoek beslaan. Zo ging het ook in Kopenhagen. Ze zijn begonnen met een klein stukje in 1996 en lieten sindsdien elk jaar 3 procent bovengrondse parkeerplaatsen verdwijnen. Handel en toerisme varen er wel bij. De Brusselse handelaars die steen en been klagen, schieten zichzelf in de voet. Hun concurrenten zitten niet in het Woluwe Shopping Center, maar in Parijs, Londen en Gent.”
“De meerderheid is altijd gekant tegen verandering. In Gent kreeg de bevoegde schepen destijds doodsbedreigingen, heb ik gelezen op BRUZZ. Overleg is prima, en nodig, en ik geef toe dat burgemeester Mayeur veel communicatieflaters heeft begaan, maar uiteindelijk heeft hij wel de knoop doorgehakt. De wagen is het verleden, de fietser en de voetganger zijn de toekomst.”
“De files waren er ook voor de voetgangerszone al en zullen niet verdwijnen als je de zone weer inkrimpt. Zeker omdat er niets aan gedaan wordt: er is nog altijd geen stadstol, geen GEN en geen fietsroutenetwerk. Maar ondertussen zou je met een kleinere autovrije zone wel het signaal geven dat je weer met de wagen naar het centrum kunt komen.”
“Als ik vandaag burgemeester zou zijn, zou ik de ‘nieuwe’ voetgangerszone een jaar lang helemaal schorsen. En op sociale media het vuilnis en de daklozen tonen die er desondanks nog altijd zullen zijn. Net zoals de tegenstanders nu alle problemen afschuiven op de voetgangerszone. En dan veranderen we het daarna weer, net als aan Madou.”
“In Bordeaux begreep de rechts-liberale burgemeester Alain Juppé dat een autovrije zone rendeert. De Belgische liberalen snappen dat niet, maar zij wonen dan ook in rijke voorstadsgemeenten als Lasne en Beersel. Ze zien Brussel als hun kantoor waar ze per auto naartoe rijden.”
VOOR
Hassan Kessas is eigenaar van de striphandel Utopia in de Zuidstraat, en stapte mee naar de rechter om de huidige voetgangerszone aan te vechten.
“Met de Stefaniatunnel die nog altijd dicht is en alle vuilnis en zwervers in het centrum, zakken klanten die per auto komen niet meer naar de binnenstad af. Ik zeg niet dat er meer zwervers zijn, wel dat ze nu meer opvallen omdat er minder toeristen en winkelende mensen zijn. Het Brusselse stadscentrum is arm, de rijken wonen hier niet in het centrum zoals in Bordeaux.”
“Maar ook het project zelf is niet duidelijk. Deze voetgangerszone is bedacht door incompetente amateurs zonder een duidelijke visie. Zo heerst er onduidelijkheid over de straten die ze vorige week hebben geschrapt uit het project. We kennen ook de langetermijnvisie niet. Wat met alle fietsers bijvoorbeeld? Nu racen die maar door de voetgangerszone aan 15 of 20 kilometer per uur, en maaien ze daar geregeld een voetganger bij omver. Totale anarchie is het. In andere voetgangerszones zie ik geen fietsers.”
“De autovrije zone moet helemaal herdacht worden, met inspraak van de burger. De ideale voetgangerszone voor mij beperkt zich tot het Sint-Goriksplein, het Sint-Katelijneplein en –straat, en nog een klein stukje meer van de Dansaertbuurt, en daarbij het eerste stukje Zuidstraat tussen de Steenstraat en Lombardstraat. Die sluit aan bij de historische Unesco-voetgangerszone, daar heeft het zin.”
“De rest van de huidige voetgangerszone moet weer worden opengesteld voor de auto: één rijbaan voor bussen en voor passerende auto’s die zo de parkings in het centrum kunnen bereiken, duidelijk afgebakende fietspaden voor de tweewielers, en voor de rest extra brede voetpaden.”
“In het laatste jaar verloor mijn zaak 44.000 euro. Toch heb ik er nooit aan gedacht om het hier maar op te geven en ergens anders naartoe te gaan. Ik werk hier al 24 jaar, ken alle buren, ik laat me niet wegjagen door passerende politici. Ik zal vechten tot mijn laatste snik.”
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Opinie , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.