De renovatie van alle Brusselse autotunnels zal ettelijke jaren in beslag nemen. Dat zegt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) in het programma ‘De Ochtend’ op Radio 1. Ook een tolheffing in de gerenoveerde tunnels sluit hij niet uit.
Pascal Smet: ‘Renovatie tunnels zal vele jaren duren’
“In november vorig jaar hebben we een grondige inspectie van alle tunnels bevolen. Die moest de staat van de tunnels bepalen in 2016. Op basis daarvan gaan we een globaal actieplan uitwerken om alle tunnels te renoveren”, aldus Smet
Over de sluiting van de Stefaniatunnel zegt hij: “Uiteraard ben ik mij bewust van de mobiliteitsimpact. Zeker in een stad als Brussel waar zoveel auto’s naartoe komen.”
Die toevloed van auto’s naar de hoofdstad zit Smet duidelijk hoog: “De federale politiek bevordert wonen op het platteland, men geeft miljarden uit aan bedrijfswagens en de spoorwegen slagen er maar niet in het Gewestelijk Expresnet (GEN) uit te bouwen. Brussel krijgt zo elke dag 250.000 auto’s te verwerken.”
Stefaniatunnel
Volgens Smet staat in het inspectierapport dat de Stefaniatunnel verschillende problemen heeft. Vooral de wijze van constructie in de jaren ’50 en het materiaalgebruik gecombineerd met 60 jaar waterinfiltratie zijn de grote boosdoeners. Veel Brusselse tunnels zijn ook gewoon slecht onderhouden.
Smet schuift de verantwoordelijkheid deels van zich af maar trekt ze ook naar zich toe: “Van 2009 tot 2014 was ik geen minister in de Brusselse regering. Ik krijg nu deze tunnelerfenis van de afgelopen 30 jaar die een oplossing vraagt. Als minister moet ik nu mijn verantwoordelijkheid nemen en die tunnels renoveren. Dat gaat vele jaren duren.”
Tunnels
Lees meer over: Tunnels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.