Steeve Austin van So you think you can dance: 'Ik ben een atypische danser'
"I k heb leren dansen met de moonwalk van Michael Jackson," vertelt Steeve Austin. "Die video kreeg ik op mijn twaalfde in handen en ik heb hem beeld per beeld geanalyseerd. Vandaaruit ben ik steeds meer moves in de hiphopstijl gaan aanleren. Ik was een autodidact die pas op zijn zeventiende zijn eerste les heeft gevolgd. Op aanraden van mijn ouders dan nog!"
Austin vormde tijdens die beginjaren zijn persoonlijkheid en stijl door van alle invloeden die op hem afkwamen, iets mee te pikken. Hij danste ook regelmatig met crews, maar volgde altijd zijn eigen weg. "Ik danste zowat overal: alleen thuis, met een crew aan pakweg de basiliek van Koekelberg of in de Antwerpse premetro. Mijn eerste les in Sint-Agatha-Berchem was confronterend omdat het een andere manier van dansen was. Ik kende de bewegingen, maar kon ze niet aan elkaar plakken. Maar ik heb me snel aangepast en heb daar een heel nieuwe wereld ontdekt. In die periode heb ik veel podiumervaring opgedaan."
De keuze voor de danswereld was logisch. Austin vond op school geen uitlaatklep voor zijn creativiteit en voelde zich er miserabel. De juiste attitude en veel doorzettingsvermogen in het dansen openden deuren voor hem. Maar het bleef wel hard knokken. "Ik was niet de beste danser die er toen was, maar ik ben het bewijs dat je als je doorzet en hard werkt, ver kunt geraken. Ik ben een atypische danser: niet groot en niet afgetraind, nooit geweest.
Ik moest het van andere zaken - talent, enthousiasme en creativiteit - hebben. Die atypische stijl heeft het me altijd wel moeilijk gemaakt om echt naam te maken. Maar kijk: ondertussen gaat mijn naam wel rond in het wereldje."
Hiphopmusical
Die naam heeft Austin vooral gemaakt op allerhande danscompetities. Als prille twintiger was hij vooral actief als danser op evenementen voor verschillende grote merken, maar zijn carrière bloeide pas echt open in 2000. "Toen werd ik met de danscrew Funkaholics wereldkampioen. Dat heeft echt deuren geopend, waardoor ik heel wat kon gaan reizen. In zowat al de federaties - en dat zijn er een pák - heb ik Europese en Belgische titels behaald."
"Aan competities deelnemen was een logische keuze. Je komt er in contact met veel mensen en het houdt je scherp. Je moet altijd creëren, want anderen apen je na. Jezelf voortdurend recycleren, dat is een van mijn sterktes."
Kort na zijn wereldtitel stopte Austin als actieve danser om voluit choreograaf te worden. Lesgeven en choreografieën maken heeft hij altijd graag gedaan. "Ik kreeg geen kick meer van het dansen. Je dansers en je choreografie zien evolueren vind ik veel lonender."
"In hiphop heb je vaak dansers met een bepaalde stijl, popping of locking bijvoorbeeld. Ik heb... mijn eigen stijl. Ik haal meer informatie uit de muziek dan uit de dansstijlen. Als ik geluiden hoor, dan beeld ik me in welke beweging daarbij hoort. De muziek is mijn steunpunt."
SYTYCD
Als choreograaf zet Austin dit jaar een nieuwe stap in zijn carrière door deel te nemen aan het VTM-programma So you think you can dance.
"Ik heb bijna tien jaar als lesgever nodig gehad om op topniveau te geraken, en pas een tweetal jaar mag ik zeggen dat ik tot maturiteit kom. Als ik nu een choreografie maak, dan weet ik waarover ik praat en wat ik wil zien."
"Ik had niet verwacht dat het programma zo zwaar zou zijn. Elke week moet je een nieuwe choreografie maken, en die moet altijd top zijn. Het is een echte uitdaging. Ik zie dit als een erkenning. Ik speel eindelijk mee met de groten. Dit komt op het juiste moment in mijn carrière."
Austin is een ondernemer die naast zijn danslessen en workshops ook een kledingmerk, Icon Dancewear, heeft. Hij schoolt zich continu bij, autodidactisch uiteraard, en bulkt van de plannen. Zo wil hij projecten op poten zetten om Belgische dansers meer kansen te geven. "Ik heb een bucket list met mijn gekste dromen en wensen. Als er een droom is die ik zeker wil realiseren, dan is het een eigen hiphopmusical maken en daarmee de wereld rondtoeren. Ik heb al iets geschreven, maar de realisatie hangt er onder meer van af of ik een investeerder vind. Die musical zal nog terugkomen in mijn evolutie als choreograaf. Ik ben een creatieveling, mijn brein is altijd aan het werk. En dat zal nooit veranderen."
Lees meer over: Podium
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.