fietsplan Grote Markt schepencollege Bart Dhondt Philippe Close

| Het Brusselse schepencollege op de fiets.

800 euro mobiliteitsbudget voor Brusselse schepenen

BVR
© BRUZZ
30/10/2019
Updated: 30/10/2019 14.28u

Schepenen van de Stad Brussel die geen dienstwagen willen, krijgen daar in ruil een mobiliteitsbudget van 800 euro per maand voor. “Het bedrag is identiek aan wat het leasen van een dienstwagen kost”, zegt bevoegd schepen Benoît Hellings (Ecolo). “Het laat zien hoe duur het systeem eigenlijk is.”

Zeven schepenen willen geen dienstwagen, en kiezen in ruil voor een mobiliteitsbudget. Het gaat om 4 groene schepenen (Benoît Hellings, Zoubida Jellab, Arnaux Pinxteren van Ecolo en Bart Dhondt van Groen), Delphine Houba (PS), Ans Persoons (Change.Brussels) en Fabian Maingain (Défi).

Het mobiliteitsbudget moet gezien worden als een soort kredietkaart, waarmee alternatieve vervoersmodi zoals Villo, deelwagens, -steps en een taxi betaald kunnen worden. Met het budget kunnen de schepen bijvoorbeeld ook een fiets aankopen. Een MIVB-abonnement hoeft niet, dat is voor de schepenen sowieso al gratis.

Sowieso duur

Het gaat om een flink bedrag: maar liefst 800 euro per maand. “Het bedrag is identiek aan de kost van het leasen van de wagen die toegewezen wordt aan onze collega’s en directeuren-generaal”, zegt Hellings. “Dit laat dus zien hoe extreem duur het leasen van een wagen eigenlijk is.”

"De 800 euro is ook een maximum", zegt Benoît Hellings aan BRUZZ. "Niet alles zal opgebruikt worden. Het staat vast dat de Ecolo-schepenen het overschot niet zullen behouden.” Ook al staat de federale wet, die het mobiliteitsbudget regelt, dit eigenlijk wel toe, tenminste na aftrek van zo’n 40 procent sociale lasten.

Kritiek

Het mobiliteitsbudget voor het college is twee maanden geleden ingevoerd en werkt retroactief. “Want sommige mensen hadden al een dienstfiets gekocht.” Het loopt nog tot eind dit jaar, waarna het geëvalueerd wordt. Erna wordt een openbare aanbesteding van 5 jaar uitgeschreven en kan huidige partner Modalizy misschien vervangen wordt. "Wij zijn de eerste gemeente van België die dit toepast", zegt Hellings. "We moeten de mogelijkheden nog aftasten."

Bij de oppositie zijn de reacties gemengd. “Het principe is goed”, zegt Olivier Eggermont van de MR-jongeren van Brussel. “Maar waarom heeft men voor het maximumbedrag van een leasing gekozen? Ik ken zeker één schepen die een Toyota Prius least voor maar 450 euro. Ik vraag me ook af waarom dit retro-actief moet zijn. Ten slotte willen wij erover waken dat dit geen extra verborgen salaris wordt”, besluit Eggermont.

Het Vlaams Belang kan zich evenmin vinden in deze maatregel. "Waarom verplaatsen ze zich niet met het openbaar vervoer? Van politici die daar constant de mond vol van hebben zou men minstens mogen verwachten dat ze het goede voorbeeld zouden geven. Temeer omdat ze recht hebben op een gratis MIVB-abonnement", zegt Brussels parlementslid Dominiek Lootens.

Iedereen gelijk

Hellings pareert door te zeggen dat hij soms ook 's avonds laat nog van een vergadering in bijvoorbeeld Neder-Over-Heembeek thuis moet geraken. En het retro-actieve karakter? "Sommige schepenen konden de dienstwagen van hun voorganger gebruiken, maar andere niet", zegt Hellings. "Zij kochten bijvoorbeeld een fiets of zochten andere oplossingen, en moeten daar volgens het gelijkheidsbeginsel evengoed voor vergoed worden."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Politiek , Mobiliteit , alternatieve mobiliteit , klimaatcrisis , mobiliteitsbudget

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni