800 miljoen voor Brusselse mobiliteit
Dat blijkt uit de begroting die minister Grouwels indiende voor volgend jaar. In totaal wordt er 808 miljoen euro uitgetrokken voor mobiliteit in de hoofdstad.
De MIVB neemt daarvan 555 miljoen voor haar rekening. De maatschappij investeert namelijk in de aankoop van 152 nieuwe trams, wat in de toekomst de frequenties en de dienstverlening moet verbeteren. Er komen ook zes extra boa-stellen voor de metro. Dat zijn doorloopmetro's.
Naast het openbaar vervoer gaat er bijna 50 miljoen naar de herinrichting van gewestwegen. Onder meer de tweede fase van de heraanleg van de Gentsesteenweg in Sint-Agatha-Berchem, de heraanleg van het Simonisplein in Koekelberg en de herinrichting van de Woestelaan in Jette staan in 2012 op het programma.
13 miljoen euro voor de fietsinfrastructuur ten slotte moet er voor zorgen dat er een gescheiden fietspad komt op de Britse Tweede Legerlaan in Vorst en dat de Gewestelijke Fietsroutes verder uitgebouwd worden.
Van Damme: 'Vooral veel goede bedoelingen'
Brussels parlementslid Jef Van Damme is niet onder de indruk van de begroting van minister Grouwels. "Het budget is er," zegt hij. "Maar heel wat projecten worden al voor het derde of vierde jaar op rij in de begroting ingeschreven zonder dat er iets gebeurt. Voorbeelden? Tram 9 naar het UZ, de heraanleg van de Woestelaan, waar de bouwvergunning al dateert van 2008. De herinrichting van het Schweitzerplein is hetzelfde verhaal. Soms worden de projecten van de minister zelfs geblokkeerd door haar eigen regeringspartners. Kijk maar naar de Havenlaan." Verder verwijst Van Damma nog naar personeelsproblemen bij de gewestelijke fietscel waardoor de gestegen fietsbudgetten geen effect hebben.
Van Damme vindt dat de begroting vol mooie intenties staat, maar is sceptisch over de uitvoering ervan. "Het valt af te wachten of er meer uit de bus komt dan de voorbije jaren."
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.