Geïnspireerd door het Antwerpse voorbeeld stelt mobiliteitsschepen Christian Ceux (CDH) voor dat ook in de stad Brussel het gemeentelijk politiereglement zo zou worden aangepast dat quads niet meer in de stad mogen rijden omdat ze voor te veel overlast zorgen. [2 reacties]

door Anne Brumagne, hoofdredacteur Brussel Deze Week

Burgemeester Thielemans (PS), die bevoegd is voor dat reglement, is naar verluidt 'niet tegen maar wil de kwestie eerst grondiger bestuderen voor er beslissingen vallen'. Zo luidde het afgelopen week op zijn kabinet tegenover onze nieuwssite brusselnieuws.be.

Wat me opviel toen Antwerpen in juni besliste dat de quads uit de stad zouden worden geweerd, waren de vele verontwaardigde reacties in uiteenlopende media van quadrijders die allemaal vonden dat ze door de maatregel zwaar werden gediscrimineerd. Want zij hielden zich wél netjes aan de regels, gebruikten de quad om braafjes naar hun werk te rijden, en maakten natuurlijk nooit of te nimmer te veel lawaai. En met Harley Davidsons kan er toch net zo veel lawaai worden gemaakt, zo luidde hun verdediging.

Ik heb me eerlijk gezegd afgevraagd waar de media die nette en stille bestuurders plots vandaan haalden. Ik kom altijd alleen maar quads tegen die veel te snel en met veel te veel lawaai door stad of, al even erg, veldweg scheuren.

Na het Antwerpse verbod ben ik erop beginnen letten: één enkel keertje zag ik een quadrijder heel rustig door een doodlopend straatje puffen. Maar die had dan wel zijn twee piepkleine kinderen bovenop de machine gezet. Toen de kinderen van het tuig waren gehaald, maakte mijnheer al heel wat meer drukte. En voor de rest zag ik alleen maar quadrijders rondscheuren met veel lawaai, wellicht genietend van de vele geërgerde blikken van passanten. Want het kan die mensen toch niet ontgaan dat ze vele anderen verschrikkelijk storen?

Misschien moet Thielemans, voor hij een definitieve beslissing neemt, een steekproef houden. Hij vat ergens post langs een Brusselse straat en telt hoeveel keer een quadrijder op een gedisciplineerde manier voorbijrijdt, en hoe vaak er een voorbij komt geknald. Zijn de gedisciplineerde ritjes in de meerderheid, dan blijven voor de quads dezelfde maatregelen van kracht als voor andere voertuigen. Zijn de knallers in de meerderheid, dan hebben ze het jammer genoeg voor al hun collega-quadrijders verpest en komt er een verbod.
Te vrezen valt dat uiteindelijk een verbod de enige manier zal blijken te zijn om paal en perk te stellen aan de overlast.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek , Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni