BDW Opinie: Sneller openbaar vervoer

Anne Brumagne
© Brussel Deze Week
20/05/2009
Mei is traditiegetrouw de maand van de campagnes om mensen uit hun auto en op de fiets of in het openbaar vervoer te krijgen. Brussel heeft net de fietsweek Dring Dring achter de rug, in Vlaanderen was er onlangs de Heen-en weer-week, die ervoor pleit om te variëren in het verkeer en geregeld ook de fiets, trein, tram en/of bus te nemen.

door Anne Brumagne, hoofdredacteur van Brussel Deze Week

Mei is een uitstekende maand voor zulke initiatieven. Het is al wat warmer, en een stramme automens begint te dromen van de gezonde voordelen van dagelijks fietsen.

Tja, hoe gaat dat 's ochtends als je moet kiezen tussen de auto en het openbaar vervoer? Er zijn de praktische overwegingen: hoeveel heb ik mee te sleuren vandaag? Ook nog een laptop, en vanavond nog de boodschappen? Dan is overstappen van de ene tram op de andere een paar honderd meter verderop geen lolletje. En op hoeveel plekken moet ik in de loop van de dag zijn?

Behalve de praktische kant bekijken, volgt er 's ochtends altijd ook nog een rondje kansberekening: hoe vlot zal het autoverkeer gaan? Vlotter op woensdag dan op dinsdag, meestal. Zal ik geluk hebben en snel een aansluiting hebben op de volgende tram? Of integendeel een kwartier staan koekeloeren tussen de uitlaatgassen? Zal die betoging van vanmiddag vooral het autoverkeer, of net het openbaar vervoer bemoeilijken?

In mijn geval is de auto doorgaans sneller. Maar de tram is alvast overdag zekerder: de reis kan vijftig minuten duren of een uur, behoorlijk lang, maar nooit anderhalf uur, zoals weleens kan gebeuren als het autoverkeer muurvast zit. Dat de trams zelden mee vast zitten, komt omdat ze op beide lijnen gelukkig het grootste deel van het traject in eigen bedding rijden. Sinds er hier in de buurt van de redactie in Elsene een nieuw parkeerplan is en het veel moeilijker is geworden om een parkeerplaats dicht bij Flagey te vinden, is de tram, met halte op het plein, alweer een stukje aantrekkelijker geworden.

Ik vermoed dat er duizenden mensen zijn die zo bijna dagelijks zitten te schipperen tussen de eigen auto of het openbaar vervoer, maar nog net iets vaker voor de auto kiezen omdat dat sneller gaat, ook al is het verschil wellicht niet eens zo spectaculair. Mensen zullen pas echt overschakelen op het openbaar vervoer als dat gegarandeerd sneller is dan de auto. En we zullen móéten overschakelen, omdat de maatschappelijke en milieukosten van de auto intussen al te groot geworden zijn. Openbaar vervoer dat gegarandeerd sneller is dan de auto: dat de nieuwe gewestregeringen dáár absoluut verder werk van maken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek , Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni