De Stad Brussel heeft de concessie met de Botanique voor de exploitatie van het Koninklijk Circus zonder overleg opgezegd. De cultuurtempel aan de Kruidtuin sleept het stadsbestuur nu voor de rechter. Alles wijst erop dat de Stad zelf concerten wil organiseren in het Koninklijk Circus via de vzw Brussels Expo.
Botanique sleept Stad voor rechter over Koninklijk Circus
De Botanique organiseert sinds 1999 concerten in het Koninklijk Circus en kreeg recent te horen dat de concessie in 2017 wordt stopgezet. "Dat gebeurde zonder overleg", zegt directeur Anni Valenti in De Tijd. "De beslissing werd achter gesloten deuren door de gemeenteraad geduwd."
Alles wijst erop dat de Stad de zaal zelf in handen wil krijgen via de vzw Brussels Expo, die ook al de concertzaal Paleis 12 uitbaat. Voorzitter van de vzw is Philippe Close (PS), schepen van Financiën en Toerisme. "Pure zelfbediening", aldus nog Valentini. "Er is geen openbare aanbesteding uitgeschreven waarop kandidaat-uitbaters konden intekenen. Het stadsbestuur wil het huurcontract gewoon aan zichzelf doorspelen."
Close wilde aan onze redactie niet zelf reageren, maar volgens zijn kabinet komt er toch nog een openbare aanbesteding. Het stadsbestuur schuift verder naar voor dat de Botanique niet wil investeren in een betere brandveiligheid en isolatie, maar volgens de Botanique heeft de Stad dat tot nu toe ook niet gevraagd.
Hoe dan ook is de rechtszaak een nieuwe hoogtepunt in de steeds moeilijkere relatie tussen de Stad en de cultuursector. Steeds meer spelers ervaren de Stad als oneerlijke concurrent. Recent was er onrust omwille van de Magdalenazaal en de Stad aast ook al langer op het Amerikaans Theater. Maar vooral de inrichting van Paleis 12 op de Heizel zette kwaad bloed.
'Stromae kostte belastingbetaler 450.000 euro'
"Als een concertzaal een rechtszaak aanspant tegen de subsidiegevende overheid, is het ver gekomen", reageert Sportpaleis-directeur Jan Van Esbroeck op de beslissing van Botanique om de Stad Brussel te dagvaarden. "Zuiver juridisch lijkt het dat ze gelijk hebben, maar ik ben verbaasd dat ze de stap zetten".
Met Vorst Nationaal en het Antwerpse Sportpaleis ondervinden Van Esbroeck en de Sportpaleis Group sinds 2013 ook de concurrentie van de Stad Brussel, die toen met Paleis 12 een nieuwe zaal opende met een capaciteit van 15.000 toeschouwers.
"De Brusselse overheden hebben toen via Brussels Expo 22 miljoen euro gepompt in Paleis 12. Dat was overdreven en heeft de sector uit balans gebracht", stelt Van Esbroeck, die ervan overtuigd is dat Paleis 12 vorig jaar verlieslatend was. "Bij een jaarlijkse afschrijvingskost van anderhalf miljoen euro en met een totaal van 150.000 toeschouwers, heeft Brussel vorig jaar per verkocht ticket tien euro toegelegd. Op die manier hebben de concerten van Stromae de belastingbetaler 450.000 euro gekost, terwijl ze even goed in de privé konden georganiseerd worden."
Van Esbroeck erkent dat hij 10 miljoen euro subsidies ontvangen heeft voor het Sportpaleis. "Maar we hebben wel zelf 40 miljoen geïnvesteerd in een overheidsgebouw waarvan wij dus geen eigenaar zijn. Dat lijkt me een correcte verhouding, waarbij de overheid tussenkomt voor de instandhouding van de infrastructuur." "Brussel gedraagt zich als een groupie die ook af en toe met de artiest wil praten, en jaloers is als hij of zij veertig kilometer verder gaat optreden", laat de general manager van de Sportpaleis Group nog optekenen.
Lees meer over: Brussel-Stad , Politiek , Muziek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.