Brussel werkt aan verkeersverbod bij luchtvervuilingspieken
Het plan werd uitgewerkt door de Brusselse ministers voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) en voor Milieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo). De maatregelen treden in werking als de Interregionale Cel voor het Milieu (IRCEL) binnen de 48 uur een overschrijding van de norm voor luchtverontreiniging voorspelt. In eerste instantie wordt de maximumsnelheid verlaagt. Als de luchtverontreiniging verder toeneemt, wordt het verkeer in het Gewest beperkt.
"We hebben een watervalsysteem uitgewerkt waarbij automobilisten niet sneller dan vijftig kilometer per uur mogen rijden bij het overschrijden van de eerste drempel," zegt minister Smet. "Bij een overschrijding van de tweede drempel zal er alternerend gereden moeten worden. Daarbij zullen enkel mensen met een even nummerplaat de stad mogen inrijden, of omgekeerd."
Daarnaast worden vrachtwagens van meer dan 3,5 ton op dat moment verboden in de negentien gemeenten en wordt de capaciteit van de openbare vervoersmaatschappij MIVB met vijftien procent verhoogd. Passagiers zullen dan ook gratis van het MIVB-net gebruik mogen maken.
De Brusselse regering boog zich donderdag over de voorstellen van Smet en Huytebroeck. En hoewel de milieumaatregelen nog niet officieel bekendgemaakt werden, zou de regering de plannen wel al goedgekeurd hebben. Alternerend rijden lijkt heel ingrijpend, maar statisch gezien komt die alarmfase maar eens om de paar jaar voor.
'Niet realistisch'
Automobilistenvereniging Touring noemt de maatregel onrealistisch. Volgens Touring moeten niet alleen de autobestuurders aangepakt worden, maar tegelijkertijd ook alle andere vervuilers. Bovendien geloven ze niet dat het openbaar vervoer in Brussel die extra reizigers aankan.
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.