Brussels fietsbeleid beetje verbeterd (update)
BYPAD is een project dat de steun krijgt van de Europese Commissie en wordt geleid door universitaire experten. Drie jaar geleden kreeg het fietsbeleid nog een onvoldoende (48 procent), nu krijgt het nipt een voldoende (53 procent).
Gemeenten investeren nauwelijks
De audit is positief over de samenwerking met de
fietsverenigingen. Ook het aanstellen van een fietsmanager - een maatregel van voormalig mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A), die vandaag een elfkoppig team coördineert, werpt echt gewicht in de schaal, weet de audit.
Voor de Brusselse fietsinfrastructuur valt de balans dan weer negatief uit. Die infrastructuur stagneerde tussen 2007 en 2010 en scoort 44 procent, een onvoldoende.
Er mogen dan wel fietssluizen op gewestwegen zijn bijgekomen, de Brusselse gemeenten blijken nog steeds erg moeilijk tot investeringen te bewegen. Ook op het vlak van fietsparkeren staat het gewest anno 2010 nog steeds in de kinderschoenen.
Parkeerbeleid ontbreekt
De studie wijst er bovendien op dat het in Brussel ontbreekt aan cruciale complementaire maatregelen, zoals een consequent parkeerbeleid dat de druk van het autoverkeer moet doen afnemen. Ook op het vlak van ruimtelijke ordening schiet Brussel te kort.
Brussels Staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille wijst (Groen!) erop dat de begroting van dit jaar 6,5 miljoen euro voorziet om de situatie te verbeteren. Er wordt vooral in infrastructuur geïnvesteerd.
De Lille vs Smet
Volgens De Lille bewijst de studie dat het fietsbeleid van zijn
voorganger Pascal Smet (SP.A), die sterk op de fiets inzette, nu ook weer niet zo
goed was.
"Voor mij het duidelijke bewijs dat het fietsplan 2005-2009 van de vorige regering tekort geschoten is. Nu is het zaak te leren uit het verleden en het beter te doen."
De audittekst zelf wijst erop dat de lichte groei net na een spectaculaire sprong in de periode ervoor komt. . "Er is een vooruitgang van 5% ten opzichte van 2007 (48%), maar niet meer de drastische vooruitgang van 17% die tussen 2004 (31%) en 2007 werd opgetekend. Hoe hoger men op de kwaliteitsladder van fietsbeleid kruipt, hoe moeilijker het ook wordt om een verschil te maken."
Brussels parlementslid Jef Van Damme (SP.A) verdedigt het beleid van Smet.
" De audit beloont juist het pionierswerk van de vorige
regering. De eerste vijf jaar zijn altijd de moeilijkste. Ik hoop dat staatssecretaris De Lille
en minister Grouwels dat werk kunnen verder zetten, maar na één jaar heb ik niets anders
gehoord dan ronkende verklaringen. Er is nog niets gerealiseerd sinds het oude fietsplan vorig jaar afliep."
Van Damme wil dat er dringend werk wordt gemaakt van een
nieuw fietsplan, anders dreigen volgen hem de inspanningen uit het verleden
een maat voor niets te zijn.
De Fietsersbond reageert tevreden op het verbeterde fietsbeleid, maar vindt dat er nog heel wat ruimte voor verbetering is.
Eerder al zei de Fietsersbond dat om de fietsvoorzieningen af te werken zoals voorzien, een budget van 20 miljoen euro nodig is in plaats van de voorziene 6,5 miljoen euro.
"We snappen dat het Gewest zuinig moet omspringen met het budget, maar vinden wel dat de wegwijzers die de fietsers naar autoluwere straten moeten leiden, er veel sneller moeten komen," zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond.
Volgens de Fietsersbond is die bewijzering voor fietsroutes relatief goedkoop en zouden heel wat fietsers op die manier veiliger door de stad raken.Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.