Clerfayt herhaalt pleidooi voor stadstol
"In en rond Brussel neemt de verkeersdrukte alsmaar toe," stelt Clerfayt. "Zolang je gratis de weg op mag, zal niemand zich inhouden om de baan op te gaan. Een stadstol kan automobilisten ertoe aanzetten om de wagen vaker thuis te laten."
In enkele buitenlandse steden zoals Londen en Stockholm moeten automobilisten al enkele jaren betalen om de stad binnen te rijden. "Die voorbeelden tonen aan dat het verkeer met 20 procent daalt, er minder vervuiling is en pendelaars minder stress hebben."
De FDF'er ziet in de stadstol ook een middel om de mobiliteitslasten van Brussel gedeeltelijk op de pendelaars te verhalen. "Het wegennet en het openbaar vervoer worden vandaag enkel door de Brusselaars betaald," zegt Clerfayt. "Nochtans maken dagelijks bijna 300.000 pendelaars gebruik van de Brusselse infrastructuur."
De stadstol zou zo neerkomen op een de facto herfinanciering van het gewest. "Een stadstol zou het Brussels gewest 500 miljoen euro kunnen opleveren. Met dat geld kan het wegennet en het openbaar vervoer verbeterd worden."
Uit een recent onderzoek van bandenfabrikant Goodyear bleek dat Belgische automobilisten gemiddeld 1,30 euro willen betalen om minder in de file te staan. Mensen die dagelijks in de file staan hebben maandelijks zo'n 31,30 euro veil voor vlotter verkeer. 85 procent van de 1.250 ondervraagden wil geld geven in ruil voor een betere doorstroming van het verkeer.
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.