De Lille: 'Dezelfde kilometerheffing in 3 gewesten'
De Nederlandse regering besloot vrijdag om vanaf 2012 een slimme kilometerheffing in te voeren voor vrachtwagens en personenwagens. Ook De Lille is voorstander van een kilometerheffing. Zeker in het gebied rond Brussel dat bediend wordt door het Gewestelijk Expressnet (GEN).
Mobiliteitsproblemen houden niet op aan de gewestgrenzen, zegt De Lille. Het spoornet van het GEN komt in de drie gewesten. Daarom moet minstens in dat gebied het rekeningrijden worden ingevoerd, vindt De Lille.
Leefbaarheid
Een kilometerheffing zorgt voor minder files, meer veiligheid, vlotter openbaar vervoer en een propere stad, zegt De Lille. "In Brussel gebeurt 25 procent van alle verplaatsingen met de auto voor een afstand die kleiner is dan één kilometer. Als we die mensen kunnen laten nadenken en hen kunnen overtuigen dat het interessanter is om de wagen eens niet te nemen en te voet te gaan, dan betekent dat een enorme winst op het vlak van de leefbaarheid van het Brussels Gewest. En het is dat effect dat we beogen."
Openbaar vervoer
De staatssecretaris benadrukt dat de kilometerheffing geen manier is om de financiële put te vullen. "Het is een manier om de mobiliteit in een gewest en streek te regelen. De opbrengsten moeten daarom naar de uitbouw van het openbaar vervoer en een betere inrichting van de openbare ruimte gaan."
De Lille wil de Nederlandse en Belgische systemen voor het rekeningrijden op elkaar afstemmen. Zijn collega-ministers in Vlaanderen en Wallonië zullen binnenkort een brief van hem ontvangen om concrete afspraken te maken.
Unizo: 'Uniforme inning voor Benelux'
Ook de werkgeversorganisatie Unizo is voor rekeningrijden en vraagt de bevoegde ministers om een snelle invoering van het systeem. De organisatie pleit wel voor een uniforme inning voor de hele Benelux. En net als De Lille, vindt Unizo dat de opbrengsten integraal naar de mobiliteitsinfrastructuur moeten gaan.
Touring: 'Eerst grondige studie'
Automobilistenorganisatie Touring wil dan weer dat er eerst een grondige studie komt naar de impact van een kilometerheffing in ons land. Een kilometerheffing is voor de organisatie enkel bespreekbaar als het gekoppeld wordt aan de afschaffing van de rijbelasting en de belasting op de verkeerstelling van een voertuig.
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.