De Lille: 'Stadstol dient niet om de kassa te vullen'

© brusselnieuws.be
08/09/2009
Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) ziet in een stadstol geen manier om de Brusselse financiële problemen op te lossen. "De inkomsten moeten geherinvesteerd worden in duurzame Brusselse mobiliteitsstructuren. Ze dienen niet om eenvoudigweg de kassa te vullen," zegt De Lille in de krant La Libre Belgique.

FDF-voorzitter Olivier Maingain pleitte vorige week voor het invoeren van een stadstol voor de herfinanciering van Brussel. Maingain vindt dat de Brusselse 'bedelhouding' het Gewest in een zwakke positie plaatst en wil dat Brussel zelf de verantwoordelijkheid neemt voor een goed beheer.

Betere mobiliteit
De Lille is niet tegen een stadstol, maar ziet de zaken anders dan Maingain.

"De stadstol moet van Brussel een meer leefbare stad maken, niet de financiële problemen van het Gewest oplossen," aldus de staatssecretaris.

"Het eerste doel van een stadstol is het autoverkeer terugdringen en zorgen voor een betere mobiliteit in het Gewest. Dat betekent dat het geld moet geherinvesteerd worden in duurzame structuren, zodat de automobilisten waardige alternatieven krijgen. Zoniet zal een dergelijke tol er enkel voor zorgen dat werkgevers wegtrekken uit Brussel."

'Kinderachtig'
De Lille betreurt dat Maingain pleit voor een stadstol om de verkeerde redenen. Een van die redenen is volgens De Lille de hoofzakelijk Vlaamse pendelaars pesten.

"Van een politicus verwacht ik een doordachte visie en een volwassen attitude, geen kinderachtige pesterijen," dixit De Lille.

Stadstol of niet?
De Brusselse regering heeft zich voorgenomen de auto terug te dringen uit de stad. Ze gaat nu bestuderen hoe dat het beste kan. Misschien is dat door een stadstol, misschien kan dat op een andere manier.

""We zijn nog niet zeker dat we de stadstol gaan invoeren. Andere Europese steden hebben bewezen dat er nog andere manieren zijn om het aantal auto's terug te dringen. Bijvoorbeeld door het reduceren van het aantal parkeerplaatsen of altijd en overal voorrang verlenen aan het openbaar vervoer. Die methodes gaan we allemaal bestuderen," aldus De Lille.

Londen heeft al enkele jaren geleden de stadstol ingevoerd. Wie buiten Londen woont en met de auto de Britse hoofdstad in wil, moet daarvoor betalen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni