De Lille werkt aan Brussels voetgangersplan
De Lille gaat een oplijsting maken van de noden van voetgangers en een audit opstellen over de huidige situatie.
Met het plan, dat slaat op de periode 2010-2015, wil De Lille de toegankelijkheid, het comfort en de veiligheid voor voetgangers en de zwakste weggebruikers verhogen. Doel is het plan volgend jaar voor te leggen aan de Brusselse regering.
Alternatief
Volgens de groene staatssecretaris kan te voet gaan een alternatief vormen voor de fiets voor verplaatsingen van minder dan vijf kilometer, ofwel 62,5 procent van alle verplaatsingen in Brussel. Een kwart van de verplaatsingen in Brussel gebeurt over een afstand van minder dan een kilometer.
De Lille meent dat stappen een efficiënte manier is om zich te verplaatsen, zowel qua snelheid en betrouwbaarheid als voor de gezondheid en het milieu. "Zoals Londen en andere Europese steden, moet Brussel een echt voetgangersbeleid ontwikkelen, wil het zich inschrijven in een duurzame dynamiek", aldus De Lille.
Fietsroutes
De staatssecretaris wil ook deze legislatuur de gewestelijke fietsroutes te finaliseren. Terwijl tien jaar geleden 1,2 procent van de verplaatsingen in Brussel met de fiets gebeurde, is dat tegenwoordig tussen de 3 en de 4 procent. Toch is er volgens De Lille nog een enorm potentieel.
Autoloos
De Lille wil ook meer autoloze dagen in het Gewest, weliswaar na overleg met buurtcomités, gemeenten en verenigingen. Mogelijke opties zijn een autoloze dag per seizoen, een autoloze zone in een perimeter rond een evenement of de auto de toegang verbieden tot specifieke wijken waar er een vraag is om het verkeer terug te dringen.
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.