Decourty wil Louizalaan terug
Lees ook: Autoluw Ter Kamerenbos doet steigeren
In de maand maart legde de Brusselse schepen van Mobiliteit Christian Ceux (CDH) een nieuw mobiliteitsplan voor aan de inwoners. Dat nieuwe plan wil onder meer het Ter Kamerenbos herinrichten om het voetgangersvriendelijker en verkeersveiliger te maken, net als de kruispunten Louiza-Lesbroussart en Louiza-Vleurgat, waar eenrichtingsverkeer zou komen. De buurgemeenten, waaronder Elsene, zeggen dat ze niet geraadpleegd zijn bij het uittekenen van de plannen. Ceux zelf houdt het op "De omliggende gemeenten zijn in mijn visie evenveel waard als onze bewoners, en dus werden zij niet vooraf gewaarschuwd." Ceux kreeg dan ook brieven vol bezwaren van de gemeentelijke buren.
In de jongste gemeenteraad legde de Elsense burgemeester Decourty omstandig uit wat zijn bezwaren zijn: "Ik ben ongerust omdat Brussel geen rekening houdt met al het doorgaande verkeer dat dagelijks door Elsene moet. Als de Stad Brussel in de Lesbroussartstraat, Vleurgatsesteenweg en Baljuwstraat eenrichtingsverkeer wil maken, dan zullen ze van de Louizalaan nog meer een barrière maken. En dus zal het autoverkeer in Elsene toenemen. Bovendien worden de omslachtige oversteekplaatsen van de Louizalaan niet aangepakt, en betekent de herinrichting voor het verkeer in Ter Kamerenbos extra druk op de wijk Bascule. (De autolanen in Ter Kameren zouden tweerichtingsverkeer worden voor de helft, de andere helft wordt autovrij gemaakt, CD.)" Besluit: "Het is duidelijk dat Brussel alleen gehandeld heeft."
De oppositie was het niet eens met Decourty. "Een zoveelste staaltje jarenzeventigdenken van onze burgemeester," vertelde raadslid Jacopo Moccia (Ecolo). Ook CDH toonde zich eerder fan van de Brusselse plannen. "Een kans om de zwakke weggebruiker te geven wat hem toekomt," zei André Vanderstraeten. Decourty riposteerde dat "zulke plannen stadsvlucht teweegbrengen." Voor de meerderheidspartij MR zijn de plannen dan weer een kans om het debat over het beheer van het Ter Kamerenbos te openen. Waarop Decourty te kennen gaf dat ook de Louizalaan beter opnieuw Elsens zou worden, omdat die laan de gemeente in twee snijdt. Een geopolitieke overweging in verkiezingstijd, zowaar.
Volgens Ceux maakt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de eindafweging, maar is er nog tijd voor overleg. "Het Gewest betaalt de helft van de mobiliteitsstudie. En dit plan is niet te nemen of te laten. Maar ik ben blij dat er debat is, dat is goed voor de democratie."
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.