Ondanks alle tegenslagen en de kleine aanpassingen is de voetgangerszone een voldongen feit. Ook voor schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Els Ampe (Open VLD). "Ik geloof niet dat er nog een meerderheid te vinden is om opnieuw auto's over het Beursplein te sturen." Tenzij de Raad van State er alsnog anders over beslist.
Els Ampe pareert kritiek aanpak voetgangerszone: ‘Niemand geloofde ons’
Vreest u het arrest van de Raad van State?
Els Ampe: Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. Dat zou ook heel goed zijn voor de handelaars want dan kan eindelijk aan de heraanleg begonnen worden. En dat is wat iedereen wil. Dan wordt het mooi.
Waarom is de heraanleg uitgesteld tot na het bouwverlof?
Ampe: Dat heeft net te maken met die procedure bij de Raad van State. We bereiden ons voor op een juridische procedureslag en kunnen ons geen fouten veroorloven. Maar ik begrijp dat de mensen ongeduldig zijn, wij zijn dat ook.
Komt het ook niet door onenigheid binnen de meerderheid?
Ampe: Neen. Het is geen geheim dat MR en ook Open VLD er altijd voor gepleit hebben om de voetgangerszone aan te passen om de bereikbaarheid van sommige handelszones te verbeteren. Maar de veranderingen aan De Brouckère en op de Zuidstraat waren een maand geleden al beslist. Ondertussen kregen we positieve reacties en zijn die aanpassingen bevestigd. Daar was nu geen discussie meer over.
Kunnen we nog aanpassingen verwachten?
Ampe: Sommige handelaars zoals Alain Berlinblau willen opnieuw auto’s op de Anspachlaan, maar ik kan niet geloven dat daar nog een meerderheid voor te vinden is. Je kan misschien nog discussiëren over straten in de marge, maar op het Beursplein is geen plaats meer voor de auto. Dat heeft nu de functie die het altijd al moest hebben: een spontane ontmoetingsplek waar mensen samenkomen om vreugde of verdriet te delen. Ook tussen Beurs en De Brouckère hebben de mensen de ruimte omarmd. Zelfs als je kijkt naar de mobiliteit is er geen argument om de Anspachlaan opnieuw open te stellen voor auto’s, want het verkeer in de binnenstad verloopt nu vlotter dan voordien.
Wat had u achteraf bekeken anders gedaan?
Ampe: We hebben heel veel vergaderd met bewoners, bedrijven enzovoort, maar misschien te weinig met de kleine handelaars. We hadden hen meer moeten helpen om ook te communiceren naar hun klanten. Nu heeft misschien 30 procent dat gedaan en dat is niet genoeg. Met grote bedrijven en hun werknemers is dat beter gelukt.
Communicatie is volgens velen een pijnpunt.
Ampe: Nochtans hebben we vooraf heel veel gepraat en geïnformeerd. Het probleem is dat niemand ons geloofde door de jarenlange inertie. Iedereen dacht dat ik de zoveelste schepen was die afkwam met een plan dat nooit uitgevoerd zou worden. Iedereen ging ervan uit dat er wel iets zou tussenkomen. Toen het dan toch gebeurde, was iedereen verrast. Vooraf heeft niemand de voetgangerszone in vraag gesteld.
Ander verwijt is dat er geen visie achter zou zitten.
Ampe: Er is zeker een visie. We willen de leefkwaliteit van de bewoners verbeteren. Ook voor de mensen uit omliggende wijken. Zij krijgen een plek om elkaar te ontmoeten en hun kinderen te laten spelen. Daarnaast is het ook de bedoeling om op termijn de handel te versterken. We wisten wel dat dit in eerste instantie niet het geval zou zijn, maar je moet dat op termijn bekijken. Eens het mooi wordt, zullen mensen gecharmeerd zijn. Dan zullen we hopelijk ook opnieuw de Vlamingen en de Walen kunnen verleiden om naar de stad te komen.
Heeft de Stad dit ambitieus project niet te lang alleen willen doen, zonder hulp van het Gewest? Atrium werd bijvoorbeeld pas laat ingeschakeld.
Ampe: (Zucht). Atrium was alles behalve proactief. Sorry, maar waar was minister Gosuin (DéFi)? Marion Lemesre (MR) heeft zelf de conventie met Atrium geschreven omdat Gosuin het niet deed. Dat wordt nu omgedraaid. Dat is niet correct. De conventie heeft maanden op zijn bureau geslingerd. Waarom? Een minister van Economie kan toch niets hebben tegen de ondersteuning van de handel? Hij heeft het laten aanslepen omdat zijn partij in de stad in de oppositie zit. Dat vind ik triestig. Kunnen we dit soort oppositie-meerderheid grenzen niet overstijgen?
U heeft makkelijk praten. Open VLD zit ook in het Gewest in de meerderheid.
Ampe: Ok, maar toen ik in de Stad in de oppositie zat, steunde ik wel voorstellen van de meerderheid als ik akkoord ging. Met Pascal Smet (SP.A) zijn er ideologische verschillen, maar we werken wel goed samen en spreken met elkaar. Ik ben alleen ontgoocheld dat het beloofde parkeergeleidingssysteem nog altijd op zich laat wachten.
Heeft de kritiek u zelf doen twijfelen? Jullie zijn immers verder gegaan dan wat Pic Nic The Streets vroeg.
Ampe: Neen. De picknickers vroegen een autovrij Beursplein, maar het geheel moet coherent zijn. Je moet het verkeer in de omliggende wijken organiseren. Vandaar het circulatieplan om de bereikbaarheid te verzekeren. We zijn een stap verder gegaan om een logisch geheel te maken. De Grote Markt ligt in het midden en vandaar is het in elke richting ongeveer 5 minuten wandelen tot het einde van de voetgangerszone.
Met welke boodschap gaat u in aanloop naar de verkiezingen campagne voeren: meer of minder autovrije zone?
Ampe: We gaan de mensen niet nog eens vijf jaar mobiliteitsveranderingen doen ondergaan. Op niveau van de Stad moeten we meer middenklassers aantrekken. Met woningen die betaalbaar zijn voor bescheiden tweeverdieners, groen in de stad, goeie crèches en goeie scholen.
Els Ampe in de studio in de BRUZZ-bus woensdagochtend:
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Brussel-Stad , Politiek , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.