Europees commissaris voor Digitale Agenda Neelie Kroes begrijpt niet dat Uber verboden wordt in Brussel. Ze haalt scherp uit naar de Brusselse handelsrechtbank en minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V). De kwestie is woensdag zelfs voorpaginanieuws in de Financial Times.
Europese commissaris ontzet over Uber-verbod
Lees ook: Rechter haalt Uber van de weg
Wie een rit aanbiedt via Uber riskeert in Brussel een boete van 10.000 euro. Dat is niet naar de zin van de liberale EU-commissaris Kroes. “Wat voor een rechtssysteem is dit? Deze beslissing gaat helemaal niet over de bescherming van of het helpen van passagiers, dit is de bescherming van een taxikartel”, schrijft Kroes op haar blog.
Grouwels verdedigde de beslissing met het argument dat in Brussel 3.000 gezinnen leven van de taxisector, maar volgens Kroes blokkeert Grouwels een innovatief bedrijf. “De bevoegde minister van het Brussels Gewest is Brigitte Grouwels. Haar titel is ‘mobiliteitsminister’. Misschien zou dat beter antimobiliteitsminister worden”, vervolgt Kroes. "(...) Dit beschermt geen jobs, maar pest mensen gewoon! (...) Het geeft Brussel een antitechnologie-imago terwijl de stad op vlak van 4G nog in de duistere tijden zit. Mensen in Brussel zijn open en modern en moeten de kans krijgen om open en moderne diensten te gebruiken.”
Volgens Kroes is het verbod ook niet werkbaar. "Gaat de politie nu onze telefoons bespioneren om te zien wanneer we een taxi bestellen? Of gaan we mensen naar de gevangenis sturen omdat ze een centje willen bijverdienen? De Brusselse politie heeft wel betere dingen te doen."
Volgens Grouwels zijn gebruikers van Uber kwetsbaar omdat de chauffeurs niet erkend zijn, maar ook dat betwist de EU-commissaris. "Het is niet zo dat het bestaande systeem goed werkt. Kijk maar naar de 23 gevallen van vrouwen die verkracht zijn door mannen die zich uitgeven voor taxichauffeurs. De sector zou beter inzitten met de imagoschade die dat veroorzaakt, dan met concurrentie van Uber. Slimme taxichauffeurs gebruiken trouwens zelf Uber om extra inkomsten te genereren en aan klantenbinding te doen."
Kroes lanceerde ook een nieuwe hashtag: #Uberiswelcome en roept gebruikers op om hun ongenoegen aan Grouwels kenbaar te maken. "Wat mij betreft is Uber 100 procent welkom in Brussel en overal elders. Dit is niet de negentiende eeuw."
'Wild liberalisme'
Grouwels verwijt de EU-commissaris te spreken zonder kennis van zaken. "Mevrouw Kroes blijkt niet te weten welke regels er in Brussel en België gelden", zegt ze aan de VRT-radio. "Taxi's en het vervoer tegen betaling zijn aan regels onderworpen. Het is heel straf dat een commissaris vindt dat de regels niet moeten worden nageleefd. Als ze minister in België was geweest, dan had ze hiervoor ontslag moeten nemen."
Kroes hangt volgens Grouwels een "zeer wild liberalisme" aan. "Ze gaat ervan uit dat de sterkste het zal halen. Ik ben van een andere mening. Ongecontroleerde deregulering kan leiden tot een sociaal bloedbad en op termijn zorgen voor slechtere dienstverlening. Als minister van Informatica heb ik al apps zoals FixMyStreet gelanceerd. Ik ben voor klantvriendelijkheid en innovatie, maar wil niet terug naar het wilde westen."
Op haar Facebookpagina benadrukt Grouwels ook nog dat ze de voorbije legislatuur de taxisector aan nieuwe regels heeft onderworpen. "Ik maakt de sector een stuk moderner, met een nieuwe look en kwaliteitscharter, infopalen en de invoering van de elektrische meter. Vele van deze hervormingen stootten op groot protest van een deel van de taxichauffeurs, met betogingen tot gevolg. Zeggen dat ik het ‘taxikartel’ zou verdedigen, is daarom wel héél ongeloofwaardig."
Voorpagina Financial Times
Het verbod op Uber en de clash tussen Kroes en Grouwels zorgde alvast voor verhitte discussies op sociale media. De zakenkrant Financial Times bericht erover op haar voorpagina.
Dinsdag raakte bekend dat de handelsrechter Uber verbiedt in Brussel, na een klacht van taxiverenigingen. Eerder liet Grouwels ook verschillende voertuigen die Uberdiensten leverden in beslag nemen.
Uber is een app waarmee passagiers die op zoek zijn naar een lift in contact worden gebracht met particuliere chauffeurs, die tegen betaling een rit willen presteren.
I'm absolutely outraged at decision of a court in #Brussels to ban @Uber + issue drivers €10,000 fines for each pick-up. Cartel! More coming
— Neelie Kroes (@NeelieKroesEU) April 15, 2014@NeelieKroesEU Wild liberalisme niet nodig om van Brussel smart city te maken. #kennisvanzaken?
— Brigitte Grouwels (@BGrouwels) April 15, 2014
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.