Febiac: 'Iris 2 wil automobilist uit zijn wagen pesten'

© brusselnieuws.be
21/09/2010
Automobielfederatie Febiac is niet opgezet met het Brusselse Iris 2-plan. "Dit beleid wil het autoverkeer zodanig bemoeilijken, dat de moegetergde automobilist ten langen leste toch kiest voor de fiets of de tram," schrijft topman Luc Bontemps in De Standaard. [7 reacties]

"Ontneem de auto zijn troeven, en de concurrentie krijgt meteen een sterkere speelhand. Duw de stroom in een trechter en het probleem lost zichzelf op," stelt Bontemps, gedelegeerd bestuurder is bij Febiac.

"Natuur- en verkeerskundig klopt dat niet. Door trechters te creëren, nodig je de auto(mobilist) uit om te doen waar hij goed in is: alternatieve wegen zoeken, sluipen, zichzelf beredderen. Net als water doet. Daar gaan dus je intenties om woonbuurten leefbaar te houden en het verkeer te regisseren."

'Openbaar vervoer kan niet blijven uitbreiden'
Bontemps haalt ook uit naar het gebrekkige openbaar vervoer in de hoofdstad. Pendelaars die milieubewust hun voertuig aan een metrostation zoals Erasmus willen plaatsen vinden gewoon geen parkeerplaats, betoogt de automan.

Volgens Bontemps is het groeipotentieel van het openbaar vervoer in de hoofdstad bovendien beperkt. "Wanneer grootse ideeën in denkgroepen en werkcommissies aan hun haalbaarheid worden getoetst, blijkt al snel dat metro, tram en bus op de piekuren evenzeer tegen hun maximale capaciteit aanbotsen. De noord-zuidas is al net zo'n flessenhals voor het treinverkeer. Laat ons dus heel erg realistisch zijn inzake de extra capaciteit die het openbaar vervoer aankan."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni