Febiac: 'Iris 2 wil automobilist uit zijn wagen pesten'
"Ontneem de auto zijn troeven, en de concurrentie krijgt meteen een sterkere speelhand. Duw de stroom in een trechter en het probleem lost zichzelf op," stelt Bontemps, gedelegeerd bestuurder is bij Febiac.
"Natuur- en verkeerskundig klopt dat niet. Door trechters te creëren, nodig je de auto(mobilist) uit om te doen waar hij goed in is: alternatieve wegen zoeken, sluipen, zichzelf beredderen. Net als water doet. Daar gaan dus je intenties om woonbuurten leefbaar te houden en het verkeer te regisseren."
'Openbaar vervoer kan niet blijven uitbreiden'
Bontemps haalt ook uit naar het gebrekkige openbaar vervoer
in de hoofdstad. Pendelaars die milieubewust hun voertuig aan een metrostation
zoals Erasmus willen plaatsen vinden gewoon geen parkeerplaats, betoogt de
automan.
Volgens Bontemps is het groeipotentieel van het openbaar vervoer in de hoofdstad bovendien beperkt. "Wanneer grootse ideeën in denkgroepen en werkcommissies aan hun haalbaarheid worden getoetst, blijkt al snel dat metro, tram en bus op de piekuren evenzeer tegen hun maximale capaciteit aanbotsen. De noord-zuidas is al net zo'n flessenhals voor het treinverkeer. Laat ons dus heel erg realistisch zijn inzake de extra capaciteit die het openbaar vervoer aankan."
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.