Forse investeringen in mobiliteit met Beliris-geld

Danny Vileyn
© Brussel Deze Week
06/05/2008
De investeringen die de federale regering de komende drie jaar in de hoofdstad plant, belopen meer dan zeshonderd miljoen euro. Beliris, zoals het samenwerkingsakkoord met het Brussels Gewest heet, dient voor de hoofdstedelijke en internationale uitstraling van Brussel.

Elk jaar investeert Beliris 125 miljoen euro in Brussel, voor 2008-2010 betekent dat 375 miljoen euro. Tel daarbij het geld dat de voorbije jaren niet opgebruikt werd, en er zit meer dan zeshonderd miljoen euro in kas. Een derde van dat geld (tweehonderd miljoen) gaat naar mobiliteit, honderd miljoen naar het Plan voor Internationale Ontwikkeling. Maar ook voor wijkcontracten en sociale woningen ligt opnieuw een pak geld klaar: 62 en 53 miljoen.

Minister-president Charles Picqué (PS), die dinsdag samen met zijn federale partijgenote minister Laurette Onkelinx het nieuwe samenwerkingsakkoord voorstelde, verdedigde die keuze als volgt: "Het imago van Brussel verzorgen is ook: de achtergestelde wijken niet links laten liggen."

Opvallend zijn evenwel de investeringen in de wijk tussen de Kunstberg en Grote Markt. Zo staat de broodnodige heraanleg van de omgeving van het Centraal Station op de agenda en draagt Beliris ook verder bij tot de renovatie van Square, het nieuwe Congressenpaleis, dat volgend jaar na zes jaar opnieuw de deuren opengooit. Daarnaast is er het voltooien van de heraanleg van de Keizerinlaan, het verlichtingsplan van Grote Markt en Kunstbergsite, het aanleggen van een verbinding tussen Bozar en Square, en voor de eerste keer wordt ook geld gepompt in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten. Het opfrissen van de gevels aan het Museumplein mogen 7,5 miljoen euro kosten.

Een greep uit de overige investeringen:

• Voor de mobiliteit op de grote lanen trekt Beliris 120 miljoen euro uit. Lijn 94 wordt verlengd tot aan het Trammuseum, en er komt een nieuwe tram in eigen bedding tussen de Leopold III-laan (die Schaarbeek en Evere verbindt) en Thurn & Taxis. In de havenzone komt ook het openluchtzwembad. In 2010 komt er recht tegenover Thurn & Taxis een brug voor voetgangers en een tram over het kanaal.

• Het herinrichten van de metrostations Schuman en Kunst-Wet kost 45 miljoen euro; de eerste studie voor een nieuwe metrolijn tussen Schaarbeek/Evere en Ukkel/Vorst kost tien miljoen euro.

• Het Plan voor Internationale Ontwikkeling krijgt honderd miljoen euro. De haalbaarheidsstudie voor een groot stadion (belangrijk voor de kandidatuur voor het WK voetbal in 2018) krijgt 7,5 miljoen euro toebedeeld, de ontwikkeling van de sites Delta en Josaphat 27,5 miljoen euro. Voor de openbare ruimte in de Europese wijk heeft Beliris 47 miljoen euro veil.

• Ook het patrimonium krijgt zijn deel: de restauratie van Onze-Lieve-Vrouwekerk van Laken en de Basiliek van Koekelberg, het Karreveldkasteel in Molenbeek, de Muntschouwburg, het Koninklijk Muziekconservatorium en het bijgebouw van het Hortamuseum in Sint-Gillis. Nieuw is de investering van de gebouwen van de stichting van de kunstenaar Marcel Hastir aan de Handelsstraat. Het atelier van de ondertussen 102-jarige kunstenaar was tijdens de Tweede Wereldoorlog een schuilplaats voor het verzet.

• Het prijskaartje voor de heraanleg van parken en tuinen, tot slot, bedraagt 60 miljoen euro.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni