'Geen ambitie in begroting Stad Brussel'

© brusselnieuws.be
16/04/2013
De oppositie is niet onder de indruk van de nieuwe begroting van de Stad Brussel. "Er zijn geen nieuwe projecten", zegt Bianca Debaets (CD&V). "Dit zal niet de beloofde economische dynamiek teweeg brengen", zegt Bart Dhondt (Groen). Ook de nieuwe mobiliteitsstudie voor de centrale lanen kan op weinig bijval rekenen.

De begroting voor 2013 zet onder meer in op extra capaciteit in het onderwijs en in de kinderopvang. Ook de bouw van publieke woningen door de Grondregie gaat onverminderd verder. De oppositie had meer verwacht van de paarse meerderheid.

"Er is niets nieuws onder de zon", zegt Bianca Debaets (CD&V). "De begroting is vooral een voortzetting van het beleid van de vorige meerderheid (waar CD&V deel van uitmaakte, red.). Echt nieuwe projecten zijn er niet. Of ze worden - zoals het Neoproject op de Heizel - buiten de begroting en gemeenteraad gehouden via vzw's. Niet echt transparant."

"De beloofde economische dynamiek zal er met deze begroting niet komen", zegt Bart Dhondt (Groen). "Met grote trom werd aangekondigd dat er ingezet zou worden op werkgelegenheid, maar dit is echt een mager beestje. De Stad investeert 6 miljoen euro minder dan vorig jaar en doet voor 20 miljoen euro meer beroep op andere overheden. Het stadsbestuur klaagt dat ze te weinig geld krijgt van het Gewest, maar zegt er niet bij dat haar investeringsbeleid om de demografische boom te bedwingen voor een derde gefinancierd wordt door de hogere overheden."

Veel grote dossiers blijven onbeslecht. Zo komt er geen duidelijkheid over de toekomst van het voetbalstadion op de Heizel, de Nieuwstraat of de Zavel. Ook de heraanleg van de centrale lanen is nog niet voor morgen. De begroting geeft enkel de aanzet voor een nieuwe studie.

'Europese autohoofdstad'
"Er is niet alleen een gebrek aan ambitie en visie, het lijkt wel of men de klok wil terugdraaien", aldus Debaets. "De plannen voor de heraanleg van de centrale lanen bestaan, ze moeten enkel worden uitgevoerd. De nieuwe studie is een signaal dat men het project op de lange baan wil schuiven. Brussel bevestigt hiermee zijn status als Europese autohoofdstad."

Debaets verwijst naar een studie van SumProject die ondertussen bijna tien jaar oud is. Die ging echter uit van doorgaand verkeer (één rijkstrook in elke richting), terwijl het stadsbestuur het verkeer net wil doorknippen ter hoogte van de Beurs. "Er is een nieuw circulatieplan op basis van het lussenprincipe nodig vooraleer we de lanen kunnen heraanleggen", zegt schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Els Ampe (Open VLD).

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni