Een handvol snelle en frequente buslijnen in eigen bedding. Daarmee wil Groen op korte termijn de Brusselse mobiliteitsknoop ontwarren. "Zo kunnen we binnen vijf jaar het metronet verdrievoudigen."
Groen pleit voor 'metrobus'
De ecologisten willen onder meer op de Keizer Karellaan ruimte vrijmaken voor een snelle buslijn. Die moet een overstapparking in de buurt van de gewestgrens (waar de E40 richting Gent begint) verbinden met metro Simonis.
Ook op andere invalswegen, zoals de Waterloosesteenweg en de Leuvensesteenweg, en op delen van de Middenring en andere lanen zonder tram ziet Groen plaats voor nieuwe busbeddingen. De veelbesproken buslijn 71 zou eveneens vervangen kunnen worden door een zogenaamde metrobus, die dan ook Thurn & Taxis aandoet, in afwachting van de geplande tramlijn.
De aanleg van dergelijke buslijnen kan veel sneller en goedkoper dan de uitbreiding van de metro. "De metrobus biedt eenzelfde kwaliteit als de metro, maar is honderd keer goedkoper en veel sneller in te voeren", zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille. "Met de metrobus hebben we binnen de vijf jaar een verdrievoudiging van het metronet, voor een fractie van de prijs van de metro naar Schaarbeek."
Hoogwaardige buslijnen zijn de laatste jaren uitgegroeid tot een van de belangrijkste vervoersmiddelen in heel wat steden die zich geen metro kunnen veroorloven, vooral in Latijns-Amerika en in Azië. Het concept heeft ondertussen ook ingang gevonden in enkele Europese steden, waaronder Amsterdam en Parijs.
Voorwaarde voor het succes van dergelijke buslijnen zijn in eerste instantie een volledige eigen bedding, maar ook een hoge frequentie en een uitgebouwde haltestructuur die het in- en uitstappen efficiënter maakt.
Brussel Kiest 2014
Lees meer over: Politiek , Brussel Kiest 2014
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.