Grouwels bestudeert Meisertunnel light
Lees ook: Meisertunnel dan toch niet afgeblazen
Minister Grouwels wou het project eind augustus in de koelkast stoppen. De trams ondergronds laten gaan op het Meiserplein was niet haalbaar. Reden: te duur (kostprijs van 200 miljoen euro) en te weinig voordeel voor het openbaar vervoer (slechts een minuut tijdswinst).
Na protest, onder meer van Brussels minister-president Charles Picqué (PS), besloot Grouwels om het project opnieuw te bekijken. Ze wil een tunnel voor het openbaar vervoer in overweging nemen maar geen autotunnel. Dat zou immers de doelstelling om het verkeer in het gewest met een vijfde te verminderen ondermijnen.
Nu komt er dus een nieuwe studie naar een lightversie van de tunnel. De lightversie is gebaseerd op een van de oorspronkelijke vijf, te dure, voorstellen. De 'light' zou echter slechts de helft van de oorspronkelijke 200 miljoen euro kosten. De alternatieve tunnel zou de trams komende van de Rogierlaan toelaten linksaf en rechtsaf te slaan op de Reyers- en Wahislaan. Het plan voorziet ook een verbinding met de nieuwe sporen op de Leopold III-laan.
Minister Grouwels verklaarde wel dat de nieuwe studie "enkele maanden" in beslag kan nemen.
Het Meiserplein is al jaren een zwart punt in het gewest. Het verkeer zit er vaak vast en er gebeuren erg regelmatig ongevallen.
Lees meer over: Schaarbeek , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.