Grouwels: 'De Lille houdt niet genoeg rekening met openbaar vervoer'
Grouwels reageert in een communiqué op de berichtgeving in de krant Le Soir. Die meldde dat staatssecretaris voor Mobiliteit De Lille een aantal ambitieuze maatregelen aan de Brusselse regering voorstelde die het autoverkeer moeten aan banden leggen.
Volgens de CD&V-politica houden de voorstellen van De Lille niet genoeg rekening met het openbaar vervoer.
"Minister Grouwels vindt het belangrijk dat het STOP-principe de nodige aandacht krijgt in de voorstellen van het nieuwe Iris 2-plan (eerst Stappen, dan Trappen, vervolgens Openbaar Vervoer en uiteindelijk Persoonlijk gemotoriseerd vervoer, red.)," laat ze weten.
"Conform het regeerakkoord is de verdere uitbouw van een performant openbaar vervoer voor haar een topprioriteit. Gebruikers van dit openbaar vervoer staan voor haar dan ook op gelijke hoogte met fietsers en voetgangers. In de huidige voorstellen vindt ze deze terechte bezorgdheid voor het openbaar vervoer te weinig terug."
Grouwels kant zich ook tegen een eenzijdige
stadstol voor Brussel. Ze ziet meer in een gezamenlijke invoering van
rekeningrijden in de drie gewesten. "Overleg met de andere gewesten in
cruciaal. We mogen Brussel niet afsnijden van zijn hinterland, want dit zou
leiden tot massale delokalisaties van bedrijven en zou de collectieve verarming
van Brussel inluiden."
Het is meteen de eerste keer sinds de regeringsvorming dat de Brusselse mobiliteitsexcellenties zo duidelijk van mening verschillen.
Groene luchtfietserij
Brigitte De Pauw, CD&V-fractieleidster in het Brusselse parlement,
formuleert haar kritiek wat explicieter. "Ik heb de indruk dat De Lille hier aan
het luchtfietsen is, zonder afstemming met zijn voogdijminister. Trouwens, hoe
zou een mobiliteitsplan ooit gerealiseerd kunnen worden zonder overleg met de
minister van Openbare Werken?", vraagt De Pauw zich af.
" Bovendien is minister Grouwels momenteel voorzitter van het interministrieel overleg rond mobiliteit in België en heeft ze in die hoedanigheid haar collega's reeds uitgenodigd voor overleg rond de kilometerheffing."
De Pauw stelt tenslotte nog vast dat De Lille met zijn voorstellen het bestaan van het Vlaamse en Waalse Gewest lijkt te negeren.
SP.A: 'Geen nood aan ruziënde ministers'
De Brusselse SP.A zegt dan weer blij te zijn dat het Iris 2-plan van de vorige regering van onder het stof wordt gehaald en wijst erop dat de krachtlijnen van de vorige legislatuur dateren.
Brussels parlementslid Jef Van Damme toont zich ook voorstander van zones waar enkel milieuvriendelijke voertuigen worden toegelaten. Een stadstol ziet SP.A niet zitten omwille van de sociale onrechtvaardigheid.
Van Damme betreurt tegelijk dat de regering met twee stemmen spreekt over mobiliteit. "Brussel heeft nood aan een daadkrachtig mobiliteitsbeleid, niet aan ruziënde ministers."
MR applaudisseert
MR-fractie-leider Didier Gosuin (MR-FDF) is enthousiast over de wijzingen die De Lille aanbracht en wijst erop dat ze in de lijn liggen van voorstellen die hij zelf als milieuminister deed.
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.