Brigitte Grouwels

Grouwels: 'Masterplan uit 2013 nooit op regeringstafel geweest'

© Belga
29/01/2016

Het masterplan voor de renovatie en de veiligheid van de Brusselse tunnels van maart 2013 is geen geheim document en werd niet onder de mat geveegd. Dat stelde Brigitte Grouwels (CD&V), van 2009 tot 2014 Brussels minister van Openbare Werken en Vervoer, vrijdag tijdens het plenaire debat in het Brussels Parlement.

MR-fractieleider Vincent De Wolf had de regering eerder schuldig verzuim verweten omdat er niets gedaan werd met het plan.

Grouwels erkende dat het masterplan destijds nooit op de regeringstafel belandde, onder meer omdat de groenen geen voorstander waren van bijkomende investeringen in de tunnels. Wel werd het plan langdurig in interkabinettenwerkgroepen besproken, aldus nog het gewezen regeringslid.

Een aantal maatregelen uit het masterplan werd wel geïntegreerd in het investeringsplan Openbare Werken. "Er was niets geheim aan het masterplan. Bij een aantal maatregelen werd zelfs verwezen naar het masterplan", zei Brigitte Grouwels nog. Ze wees er ook op dat het Brussels gewest destijds onvoldoende middelen had om de 400 miljoen euro op te hoesten die het masterplan vereiste.

Intussen werd het hoofdstedelijk gewest door de zesde staatshervorming geherfinancierd. Door de recente incidenten in een aantal tunnels is er intussen ook een 'sense of urgency' gegroeid voor de renovatie van de tunnels.

Regeringsfout
Eerder in het debat haalde de oppositie zwaar uit naar de regering omdat die niets gedaan had met het masterplan. "We begrijpen niet dat een dergelijk plan niet geleid heeft tot een nood-investeringsplan in 2004", zei Vincent De Wolf. "Dat is een regeringsfout, een zware fout, ik durf zelfs zeggen een strafrechtelijke fout omdat de veiligheid van de gebruikers in gevaar gebracht is".

De Wolf stelde ook vragen bij de bewering van huidig minister van Mobiliteit Pascal Smet, dat hij de middelen voor de veiligheid van de tunnels had verdubbeld tot 30 miljoen euro in 2015 en voor dit jaar. Van de 30 miljoen werd slechts 13,5 miljoen euro uitgegeven.

In de wandelgangen van het parlement benadrukte toenmalig Ecolo-minister Evelyn Huytebroeck dat zij niet op de hoogte was van het masterplan. Ze had enkel weet van een renovatieplan van de Leopold II-tunnel.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek , Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni