Ikazban: 'MIVB discrimineert jonge Brusselaars'
Ibazkan, die ook schepen is in Molenbeek, ontvangt regelmatig mensen uit de buurt die er niet in slagen een baan te krijgen bij de Brusselse vervoermaatschappij MIVB. Sommigen zijn erg bekwaam, zegt Ikazban. Maar bij de sollicitatie zakken ze voor de persoonlijkheidstest.
"64 procent slaagt voor de psycho-technische proeven maar amper een derde daarvan slaagt ook voor de persoonlijkheidstest," zegt Ikazban. "Amper 20 procent komt uiteindelijk dus in aanmerking voor een job bij de MIVB."
De persoonlijkheidstest bestaat uit een lange lijst vragen die de houding en emotionele stabiliteit van een kandidaat moeten inschatten. De test gaat altijd gepaard met een gesprek met de sollicitant.
"Wij nemen die test af zoals vele andere grote bedrijven," zegt MIVB woordvoerster An Van hamme. "Om te slagen moeten de kandidaten van een bepaald niveau zijn en daar willen we geen toegevingen op doen. Het is immers belangrijk dat we mensen aannemen met verantwoordelijkheidszin. Denk maar aan onze chauffeurs die verantwoordelijk zijn voor honderden mensen."
Maar volgens Ikazban zijn de persoonlijkheidstests niet aangepast aan de sociale klasse van heel wat sollicitanten. En niet aan de baan waarvoor ze solliciteren.
"Niet iedereen is gelijk voor de tests," aldus Ikazban. "Zelfs de IQ-tests zijn niet aangepast aan elke bevolkingsgroep. Voor sommige functies hoeven die tests ook niet. De cijfers tonen hoe dan ook aan dat heel wat jonge Brusselaars gediscrimineerd worden."
Van discriminatie is geen sprake, antwoordt de MIVB. In 2009 was één aangenomen chauffeur op twee allochtoon. Zes op tien nieuwe werknemers waren Brusselaars.
"Bij gelijkwaardige bekwaamheid geven we altijd voorrang aan kandidaten uit Brussel maar de capaciteiten van een persoon zullen altijd zwaarder doorwegen dan zijn woonplaats," besluit An Van hamme.
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.