Jubelfeestbrug en Chambondoorgang beschermd
"Restauratie van de Jubelfeestbrug is dringend nodig. We ramen de kosten op 1,1 miljoen euro," zegt Cyrille Segers van het kabinet van Emir Kir (PS), de staatssecretaris voor Monumenten en Landschappen. "Binnen het wijkcontract Schelde-Maas werd al 300.000 euro voorzien voor de restauratie, maar dat is te weinig. Het overige bedrag zal de dienst Monumenten en Landschappen van het Brussels Gewest bijpassen. De restauratie gaat van start als de brug beschermd is, vermoedelijk over een jaar."
De Jubelfeestbrug is dertig meter lang en is zowel historisch, technisch als bouwkundig belangrijk. De oprichting van de brug sloot onmiddellijk aan bij de bouw van Thurn & Taxis, een geheel van opslagplaatsen en administratieve gebouwen. De brug werd gebouwd om de nieuwe Jubelfeestlaan en de Bockstaellaan, over de spoorweg met Thurn & Taxis, met elkaar te verbinden.
Het brugvlak is van metaal, de pijlers van blauwe steen. Vroeger had de brug nog balustrades en lantaarns; vandaag zijn heel wat decoratieve elementen verdwenen. Na het stopzetten van de oorspronkelijke activiteiten in Thurn & Taxis werd de brug niet meer onderhouden.
Ook de procedure om de voetgangersdoorgang Chambon te beschermen, werd ingezet. "Renovatieplannen zijn er nog niet. En dat is ook niet dringend. We beschikken ook nog niet over het nodige geld om deze onderdoorgang te restaureren," zegt Cyrille Segers.
De doorgang werd tussen 1911 en 1913 gebouwd en verbindt de Koninginnenlaan met de Hubert Stiernetstraat onder de spoorweg. De tunnel wordt ondersteund door zeven granieten pijlers. Het plafond bestaat uit een groot netwerk van gekruiste metalen balken. De muren zijn bedekt met witte tegels en hebben onderaan een stuk in blauwe steen.
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.