Kir bevestigt scepsis over autovrije Leuvensesteenweg
Lees ook: Kir tegen voetgangerszone Madou
In een interview met Télé Bruxelles laat Kir al in zijn burgemeesterskaarten kijken. Hij bevestigt onder meer dat hij het project voor een heraanleg van de Leuvensesteenweg tot voetgangerszone helemaal opnieuw wil bekijken.
"Het was ondraaglijk om te zien hoe sommigen in dat dossier hun visie wilden opleggen aan de meerderheid van de mensen. Er komt een heraanleg, in overleg met de bewoners, zonder dat de keuze bij het begin van dat proces al vaststaat. Ik heb in het kiesprogramma laten vastleggen dat de doorstroming van het verkeer erg belangrijk is. Je moet mensen toestaan om in en uit hun wijk te raken."
Welke putsch?
Kir reageerde ook nog op de aantijgingen van zijn rivaal en voorganger Jean Demannez (PS), die hem van een putsch beschuldigde. "De hele lijst van de burgemeester heeft mijn voordracht als burgemeester getekend, over welke putsch spreken we dan?"
Tussen hemzelf en Demannez heerst volgens Kir een wereld van verschil. "We zijn als dag en nacht. Ik vind de nabijheid en het overleg erg belangrijk en zie mezelf in de traditie van Guy Cudell (de burgemeester die ruim veertig jaar aan het hoofd van Sint-Joost stond, red.)
Een vraag die Kir ook regelmatig voor de voeten wordt geworpen is die of hij de Armeense genocide nu erkent of niet. De staatssecretaris ontwijkt die vraag op Télé Bruxelles. Hij noemt de vraag stigmatiserend en vindt dat het aan historici is om zich erover te buigen.
Aan ambitie ontbreekt het de kersverse burgemeester alvast niet. Mocht hij bij de gewestverkiezingen erg goed scoren, dan wil Kir "zeker gehoor geven aan die oproep".
De Lille: 'Kort door de bocht'
Bruno De Lille (Groen), staatssecretaris voor Mobiliteit in de door Kir verlaten Brusselse regering, wijst erop dat het Gewest vasthoudt aan de voetgangerszone. "Natuurlijk is de doorstroming van het verkeer erg belangrijk maar we hebben ervoor gekozen om voorrang te geven aan voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer", aldus De Lille. "Dat moet het autoverkeer verminderen omdat we echte alternatieven bieden voor korte afstanden. De doorstroming van het resterende autoverkeer zal dus verbeteren."
"We moeten durven vooruit denken", gaat De Lille verder. "Het project rond het stukje autovrije Leuvensesteenweg moet natuurlijk geëvalueerd en wellicht ook bijgestuurd worden. Zo moeten er volgens mij meer begeleidende mobiliteitsmaatregelen op de Leuvensesteenweg en de Scailquinstraat komen. Maar laten uitschijnen dat het een mislukking is, is erg kort door de bocht. Atrium heeft onlangs nog vastgesteld dat voor het eerst in jaren het aantal klanten voor de winkels toenam. Van een smerig stukje autoriool kunnen we dus echt wel iets moois maken. Maar dat vraagt natuurlijk de bereidheid van op iets langere termijn te denken en de nodige moed te tonen om het project voor de bevolking te verdedigen door hen duidelijk te maken waar we naartoe gaan."
Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.