"De dialoog met de taxisector is nooit gestopt en gaat nog verder. Ik overleg al twee jaar persoonlijk, formeel en informeel en elke beslissing is door de regering gedekt." Dat antwoordde minister van Mobiliteit Pascal Smet vrijdagmiddag tijdens het vragenuurtje in het Brussels Parlement. Daar kreeg hij naar aanleiding van de recente actie van de taxichauffeurs vragen van Dominiek Lootens (Vlaams Belang), Ridouane Chahid (PS) en Youssef Handichi (PVDA).

Voor Smet was de beslissing bij de goedkeuring van het voorontwerp van taxiplan door de Brusselse regering duidelijk. Er is advies gevraagd aan het Raadgevend Comité van de Taxisector en van de commissie Mobiliteit, en de volledige sector diende geraadpleegd te worden. "Dat is bezig, maar nog niet alle adviezen zijn binnen", aldus de minister, die na de paasvakantie terugkoppelt met de regering en daarna teruggaat naar het Raadgevend Comité.

De hervorming en modernisering van de taxisector is overal moeilijk, merkte Smet op. Hij trad Chahid bij, die aandrong op meer controles en meer stewards. "Ik heb in het verleden al meer stewards en controleurs gevraagd, maar na de paasvakantie ga ik opnieuw 30 man extra vragen, 15 controleurs en 15 stewards voor het Zuidstation", aldus Smet.

Maar vandaag wordt ook al gecontroleerd, voegde hij eraan toe. In 2017-2018 werden 914 controles uitgevoerd, die leidden tot 100 pv's en 34 inbeslagnames. Hij hoopt dat in de toekomst nog meer controles kunnen uitgevoerd worden en dat er ook meer samenwerking komt met de politie.

De minister begreep de onrust bij de chauffeurs. "Ik laat me leiden door het algemeen belang, wat een verbetering voor de arbeidsomstandigheden voor alle chauffeurs en een verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening aan de klanten inhoudt." Hij wees er ook op dat hij van bij het begin gepleit heeft voor een compensatiefonds voor de bedrijven die geld dreigen te verliezen omdat vergunningen door de hervorming hun waarde zullen verliezen.

Minister-president Rudi Vervoort benadrukte dat Uber de wetgeving moet toepassen. Hij betreurde dat de Brusselse wetgeving omzeild wordt door mensen die met een Vlaamse of Waalse vergunning in het Brussels gewest opereren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Politiek , taxiplan

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni