Open VLD wil globaal mobiliteitsplan voor B-H-V
Dejonghe en De Knop pleiten voor de oprichting van een Mobiliteitsnetwerk Brussel Brabant (MBB). Alle actoren moeten daarbij betrokken worden. Niet evident, zo beseffen de liberale parlementsleden. "Oplossingen worden bemoeilijkt door het communautaire opbod rond Brussel-Halle-Vilvoorde."
Om het totaal gebrek aan overleg aan te klagen, maakten Dejonghe en De Knop een overzichtskaart met alle plannen die de ronde doen. Daarop staan onder meer het Gewestelijk Expresnet (GEN) van de NMBS en de plannen van De Lijn voor snelle tramverbindingen rond Brussel.
"De individuele plannen zijn waardevol, maar er ontbreekt een algemene visie," zegt De Knop. "Samenwerking is nodig, want het verkeer stopt niet aan de gewestgrenzen."
Open VLD vraagt niet alleen aandacht voor de pendelbeweging van en naar Brussel maar ook voor de toenemende mobiliteit binnen de Rand. "De bedrijvenzones rond Brussel nemen steeds in belang toe, maar zijn vaak slecht bediend door het openbaar vervoer," aldus nog De Knop.
Open VLD wil een "globaal mobiliteitsplan met scherpe doelstellingen." Die moeten gerealiseerd worden via "gerichte investeringen in wegeninfrastructuur en openbaar vervoer."
"Antwerpen heeft al langer een globaal mobiliteitsplan, het is tijd dat we hetzelfde doen voor de belangrijkste economische zone van dit land," besluit Dejonghe.
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.