Opiniestuk: Flessenhals Louizalaan
door Dirk Volckaerts, Brussel Deze Week
Het verhaal speelt zich af op een strookje Brusselse bodem van amper een paar honderden meter lang: de zogenaamde 'goulet' van de Louizalaan. Minister Smet wil het onleefbare stukje openbare weg autovrij maken, maar dat is blijkbaar buiten de gemeente Sint-Gillis en een handvol kijvende handelaars gerekend. Liever heeft men er verkeerschaos, gevaarlijke voetgangerssituaties en geblokkeerde trams, in plaats van een comfortabele voetgangerszone die niet zou misstaan in andere, meer geïnspireerde grote steden. Ach, het is bekend dat zelfs provinciesteden als Leuven, Mechelen of Brugge een intelligenter mobiliteitsbeleid voeren.
Niet dat het de Brusselse minister van Mobiliteit aan visie ontbreekt, integendeel. Alleen blijkt de macht van de minister om ingrijpende plannen inzake verkeer door te drukken, steeds te botsen met antagonisten allerhande: met collega-ministers, met de gemeentebesturen, met lobbygroepen allerhande, of met een ongezonde combinatie van al het voorgaande. Als ik de minister van Mobiliteit was, zou ik gek worden van frustratie. Dan hèb je bijvoorbeeld eens een goed, coherent overkoepelend parkeerplan - wordt het uit de verschillende gemeentebesturen royaal en professioneel tegengewerkt. Zowat alle MR-burgemeesters hebben de afgelopen maanden eigen gemeentelijke parkeerplannen laten goedkeuren, met als belangrijkste gemeenschappelijke kenmerk dat ze compleet incompatibel zijn met het gewestelijk parkeerbeleid van Smet, en met de parkeerplannen van de naburige gemeenten. In plaats van het gemenebest - letterlijk: het algemeen belang - na te streven, liggen ze gniffelend dwars om pietluttige, partijpolitieke overwinninkjes te behalen.
Afijn, van de MR-burgemeesters, wier partij op gewestniveau naar de oppositiebanken is verwezen, kan je deze pesterijen nog verwachten. Maar ook PS-burgervaders (van de stad Brussel en van Sint-Joost-ten-Node, meer bepaald) hebben Pascal Smet, en met hem de hele PS-CDH-Ecolo-VLD-SP.A-Spirit-CD&V-coalitie, voor schut gezet. Het is een raadsel waarom minister-president Charles Picqué niet harder optreedt tegen deze geïnstitutionaliseerde vorm van incivisme van zijn collega's en partijgenoten.
Hetzelfde gebeurt nu met de flessenhals van de Louizalaan. Al wie daar regelmatig voorbijkomt, zal het beamen: het is er een zootje. Zelfs tijdens het weekeinde zit het verkeer er vaak muurvast, en de agressieve wijze waarop chauffeurs er de verkeersregels aan hun laars lappen, tart elke verbeelding.
Akkoord: het voorstel van Pascal Smet om dit stuk van de laan helemaal autovrij te maken verplaatst de overlast eigenlijk naar de andere kant van de rotonde, richting Justitiepaleis. Maar er is een groot verschil: alleen de auto's zouden nog overlast hebben, en niet meer de voetgangers, fietsers, wandelaars, winkelende medemensen, gebruikers van tram en metro, die nu wèl door de hel moeten. Het plan creëert een schitterende voetgangerszone-annex-plein, dat perfect aansluit op Guldenvlies- en Louizalaan, en dat een flinke meerwaarde zou opleveren. Ook voor het koor van Ontevreden Handelaars.
De collega's van Le Soir kregen de voorbije dagen zoveel lezersbrieven over de flessenhals, dat ze met een lezersenquête zijn begonnen. Het is een goed idee. Wat denkt u, geachte lezer, van deze kwestie? Moet de flessenhals van de Louizalaan autovrij gemaakt worden of niet? Geef uw antwoord op deze vraag nu online op onze Brusselse nieuwswebsite brusselnieuws.be, bij de rubriek 'Vraag van de week'. Kruis 'ja' of 'neen' aan en klik op 'stem'. Het is gratis en niet moeilijk. Doen!
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.