Parkeeragentschap komt weer wat dichter
Het gewestelijk parkeeragentschap is meer dan een technische of comfortkwestie. Toen toenmalig staatssecretaris voor mobiliteit Pascal Smet (SP.A) het idee in 2003 lanceerde, werd het agentschap voorgesteld als hét instrument dat ervoor zou zorgen dat het autoverkeer in Brussel drastisch zou verminderen. Minder parkeerplaatsen en logische tariefzones (met dure centrumprijzen) zouden er naar Amsterdams voorbeeld voor zorgen dat minder mensen de wagen nemen en ook het bezit van een wagen in de stad ontmoedigen. Tegelijk moest het agentschap ook de parkeerdruk op woonwijken doen afnemen.
De ordonnantie op het agentschap stootte op heel wat weerstand binnen de Brusselse gemeentepolitiek én binnen de Brusselse regering. De omzetting liep dan ook jaren vertraging op.
Warme oproep
Na de goedkeuring van de uitvoeringsbesluiten en statuten lanceert Brigitte Grouwels nu een warme oproep aan de gemeenten om in het
agentschap te stappen.
"Bedoeling van het Gewestelijk Parkeeragentschap is om de lokale behoeften van de gemeenten in te passen in een geharmoniseerde gewestelijke aanpak. Met het parkeeragentschap hoop ik om het beschikbare aanbod aan parkeerplaatsen optimaal te benutten en wil ik het parkeerbeleid afstemmen op toekomstige ontwikkelingen," laat Grouwels weten.
Treden de gemeenten niet toe, dan blijven ze wel nog steeds verplicht om actieplannen op te stellen die door het parkeeragentschap worden gecontroleerd. "Het gewest bepaalt dus wel degelijk het parkeerbeleid,' klinkt het op het kabinet van Grouwels.
Parkeerbeleidsplan
De oprichting van het agentschap gaat gepaard met een parkeerbeleidsplan, dat Grouwels in overleg met de gemeenten opstelt. Enkele belangrijke elementen daarvan:
- Er komen eenvormige types parkeerzone, met eenvormige tarieven en reglementering.
- In sommige zones worden vrijgesteldenkaarten uitgereikt aan buurtbewoners, zorgverleners, deelauto's en gehandicapten.
- Het maximumaantal parkeerplaatsen en het minimumaantal voorbehouden plaatsen worden bepaald voor het hele gewest, per gemeente en per zone (mogelijk over gemeentegrenzen heen). Dit steunt op een analyse van de huidige toestand en prognoses van de toekomstige parkeerbehoeften.
Grouwels mikt op januari 2011 om van wal te steken met het parkeeragentschap.
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.