De activiteiten op de Brussels Airport afbouwen en verhuizen naar Charleroi en/of Luik is volledig uitgesloten. Dat zegt Vlaams minister-president Kris Peeters in een reactie op een uitspraak van Melchior Wathelet (CDH).
Peeters: 'Zaventem afbouwen onaanvaardbaar'
In het nauw gedreven over de vliegroutes, opperde de federale staatssecretaris voor Mobiliteit dat sommige activiteiten van Zaventem misschien beter verhuizen naar Luik en Charleroi "Als de mensen geen lawaai willen boven Brussel of Vlaanderen."
"Volledig uitgesloten", reageert Peeters. "Wij zullen niet toelaten dat Zaventem beknot wordt in zijn economische ontwikkelingsmogelijkheden. Een verschuiving naar Luik of Charleroi is ook nefast voor de Nederlandstalige - en overigens ook Franstalige - tewerkstelling op Zaventem."
Volgens Peeters heeft Brussels Airport een economische toegevoegde waarde van 3,3 miljard euro. "Op Brussels Airport zijn meer dan 260 bedrijven aan de slag, goed voor meer dan 20.000 directe jobs en 24.000 indirecte jobs. Van de 20.000 directe werknemers zijn er bijna 3.000 woonachtig in het Brussels gewest en 2.300 in Wallonië."
'Ook Brusselse gemeenten moeten deel van hinder dragen'
Zaventem telt jaarlijks meer dan 220.000 vliegbewegingen, grotendeels passagiersvluchten (87 procent). Cargovluchten vertegenwoordigen slechts 5 procent.
"Vlaanderen neemt zijn deel van de hinder van de luchthaven reeds op zich en pleit voor een eerlijke spreiding van de hinder", aldus nog Peeters. "Het is belangrijk dat bij die eerlijke spreiding ook de gemeenten van het Brussels Gewest hun deel opnemen. Solidariteit tussen Vlamingen en Franstaligen betekent dat men elkaars groeipolen ondersteunt omdat men ervan overtuigd is dat iedereen daar beter van wordt."
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.