Met de heraanleg van de centrale lanen en de uitbreiding van de voetgangerszone wil de Stad Brussel eigenlijk vooral het centrum opwaarderen. "Maar dat zal de huurprijzen de hoogte injagen", zegt de PVDA.
PVDA vreest gentrificatie door autovrij Beursplein
Het plan om de autovrije zone in het centrum van Brussel uit te breiden is meer dan een mobiliteitsmaatregel. De Stad wil "de vergane glorie van de lanen herstellen", door onder meer in te zetten op gevelrenovatie. Kitscherige lichtreclames en onoordeelkundig geplaatste schotelantennes zullen moeten wijken en eigenaars die hun gevel niet onderhouden zullen worden beboet.
Het opsmukken van de buurt rijmt op het voornemen van de Stad om de Anspachlaan en omgeving te promoten als een bestemming voor toeristen en shoppers. Het geplande biermuseum in de Beurs moet daarbij een voortrekkersrol spelen. De extra bezoekers moeten vervolgens hun gading kunnen vinden in een uitgebreider winkelaanbod.
PVDA stelt zich vragen bij de plannen. "Als het hier een chique laan wordt, zullen de huurprijzen stijgen", zegt Riet Dhondt aan tvbrussel. "In andere steden had grootschalige stadsvernieuwing ook dat effect. Wie rijke winkels wil, kan naar de Louizalaan, daarvoor moet het hier niet veranderen." De linkse partij vreest dat de minder kapitaalkrachtige bewoners zullen moeten vertrekken doordat het centrum aantrekkelijker wordt.
De Stad maakt zich echter sterk dat "het voor iedereen mogelijk blijft om in het hypercentrum te wonen." Brussel heeft het voordeel dat het de huurprijzen zelf kan beïnvloeden omdat ongeveer 30 procent van de woningen op en rond de centrale lanen publiek eigendom zijn. Zo heeft de Grondregie van de Stad alleen al 930 woningen in de buurt.
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Brussel-Stad , Politiek , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.