Regering besteedt 25 miljoen aan communicatie
Het kabinet van minister van leefmilieu Huytebroeck (Ecolo) heeft het meeste uitgegeven aan communicatie. Zij zit aan 3,2 miljoen euro alleen al voor 2010 en 2011. Daar moet onder meer de campagne voor Groen Hoofdstad, goed voor 430.000 euro, nog worden bijgeteld. Ook staatssecretaris voor Mobiliteit De Lille (Groen) en minister van Openbare Werken en Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) gaven meer dan 3 miljoen euro uit. Begrotingsminister Guy Vanhengel (Open VLD) gaf deze legislatuur dan weer niets uit aan communicatie.
"We zijn niet zozeer geschokt door de bedragen", zegt Fouad Ahidar (SP.A) in La Dernière Heure. "Wel door het gebrek aan pertinentie in de campagnes en het feit dat geen enkele excellentie ons objectieve informatie kon geven over de impact van hun campagnes."
Ahidar citeert het voorbeeld van Cyclovia. "Een half miljoen euro voor drie fietsdagen, daarmee kunnen we 15 kilometer geschilderde fietspaden aanleggen", aldus het parlementslid.
Het Gewest spendeerde ook een half miljoen euro om de energiepremies te promoten. "Dat is 70 euro per premie van 1.000 euro, terwijl de meeste mensen die campagnes niet nodig hadden om ervan te profiteren."
Derde voorbeeld: 1,1 miljoen euro voor campanges rond gelijke kansen. "Terwijl in de commissie geen enkel project geconcretiseerd is in de laatste vier jaar", zegt Ahidar. "Laten we geld investeren in de betrokken wijken en sensibiliseren in plaats van te zeggen dat homofobie fout is."
'Campagnes om gedrag aan te passen'
De Lille verdedigt de investeringen in campagnes. "Sensibilisering is een onderdeel van onze politieke aanpak en gedragsverandering komt er niet alleen met infrastructuuraanpassingen", zegt een medewerker van zijn kabinet aan brusselnieuws.be. "Of moeten we stoppen met de opleidingen homofobie voor politiemensen? Via communicatie proberen wij het gedrag en de beeldvorming van de Brusselaar te verbeteren. De resultaten daarvan zijn niet altijd even meetbaar maar het is wel een feit dat er bijvoorbeeld meer verplaatsingen met de fiets of te voet gebeuren in Brussel."
Minister Huytebroek bevestigt de noodzaak van campagnes en relativeert tegelijk het belang van het communicatiebudget. "25 miljoen euro is niet niets maar het weegt niet zwaar door in het budget van 3 miljard euro per jaar", zegt een woordvoerster. "Als we concrete resultaten boeken, zoals de verlaging van het energieverbruik, dan is dat dankzij bepaalde maatregelen en de campagnes die dat beleid bekendheid geven. Maatregelen hebben weinig zin als ze niet bekend zijn. Toen de federale regering de energiepremies schrapte, zagen we ook een terugval bij de gewestelijke premies. Dus hebben we een nieuwe campagne gelanceerd om de Brusselaar duidelijk te maken dat de Brusselse energiepremies nog altijd van toepassing zijn, met succes."
Overzicht van de uitgaven (afgeronde bedragen):
Minister van Leefmilieu, Energie en Stadsvernieuwing Evelyne Huytebroeck (Ecolo): 3,2 miljoen euro (enkel 2010-2011)
Staatssecretaris voor Mobiliteit, Gelijke Kansen en Openbaar Ambt Bruno De Lille (Groen): 3,7 miljoen euro
Minister van Openbare Werken, Vervoer en Haven Brigitte Grouwels (CD&V): 3,7 miljoen euro
Minister van Economie en Werk Benoît Cerexhe/ Céline Fremault (CDH): 2,6 miljoen euro
Staatssecretaris voor Netheid en Stedenbouw Emir Kir/ Rachid Madrane (PS): 1,5 miljoen euro
Staatssecretaris voor Huisvesting Christos Doulkeridis (Ecolo): 550.000 euro
Minister-president Charles Picqué/ Rudi Vervoort (PS): 500.000 euro
Minister van Financiën Guy Vanhengel (Open VLD): 0 euro
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.