| De Blue Star-gebouwen in Haren: D, E en F zijn links, A, B en C rechts

Renovatie van Brusafe in Haren te duur: regering verhuist hele project naar Thurn & Taxis

Sara De Sloover
© BRUZZ
05/08/2022

Amper twee jaar geleden installeerde de Brusselse regering de gewestelijke school voor veiligheids- en preventieberoepen Brusafe in Haren. Na een startinvestering van 3,7 miljoen euro blijkt nu dat verdere renovatiekosten veel te duur zijn. En dus wil de regering Brusafe vanaf 2028 onderbrengen in de geplande nieuwe brandweerkazerne op Thurn & Taxis. Tot die tijd gaan de veiligheidsopleidingen nog altijd door in de onaangepaste gebouwen in Haren.

In het kader van een ‘operationele en financiële optimalisatie’ besliste de Brusselse regering op 16 juni om de gewestelijke school voor veiligheids-en preventieberoepen - naar goede Brusselse traditie omgedoopt tot Brusafe - te verhuizen naar het nieuwe hoofdkwartier van de brandweer, dat in 2028 op de site van Thurn en Taxis moet verrijzen.

Een bocht van 180 graden, noemde Le Soir dat eerder deze week. Een dik jaar geleden pakte de regering immers nog op een persconferentie uit met de groepering op één plek in Haren van de opleidingscentra van politie, brandweer, medische hulpverleners, en de afdeling ‘Veiligheid en Preventie’ van de Gewestelijke School voor Openbaar Bestuur, die onder meer GAS-ambtenaren, parkwachters en bemiddelaars opleidt. De centra hadden zich in augustus 2020 in volle covidcrisis gevestigd in de Blue Star-gebouwen, dichtbij de Decathlon en het NAVO-hoofdkwartier.

Zes gebouwen, drie gebruikt

Het Gewest had dat verouderde kantorencomplex in Haren in 2017 via zijn immobiliënpoot Citydev gekocht voor een bedrag van 1,7 miljoen euro. De site werd na de aanslagen van 2016 gekozen vanwege zijn lage aankoopprijs, onmiddellijke beschikbaarheid, nabijheid bij openbaar vervoer en de mogelijkheid van een snelle renovatie.

Bedoeling was om de opleidingen tijdelijk te herbergen in de vleugels A, B en C van de site (rechts op de foto). In een tweede fase, tegen 2023, zouden de vleugels D, E en F worden afgebroken en heropgebouwd. Zo zouden de scholen over de modernste infrastructuur kunnen beschikken. In een latere fase zouden de gebouwen A, B en C dan weer worden gesloopt om plaats te bieden aan instructieterreinen en installaties die nodig zijn voor de praktische delen van de opleidingen.

Intussen heeft het Gewest 2 miljoen euro besteed aan kleine renovaties in de gebouwen A, B en C. Maar toch blijven die “een oven” zonder goede verluchting en verwarming, zeggen personeelsleden aan Le Soir. Toch zal Brusafe er nog zeker tot 2028 moeten blijven, vermits de tweede fase van de werken vanwege de geplande verhuizing is afgeblazen.

"Toen Brusafe werd bedacht, was het kazerneproject op Thurn en Taxis nog niet uitgewerkt"

kabinet minister-president Rudi Vervoort (PS)

De reden voor de koerswijziging? De kost om de Blue Star-gebouwen aan te passen aan alle specifieke noden van de verschillende opleidingscentra, liet minister-president Rudi Vervoort (PS) midden juli al weten na een haalbaarheidsstudie en een parlementaire vraag van N-VA-parlementslid Mathias Vanden Borre.

'100 miljoen euro kosten'

"De regering koopt overhaast een gebouw in Haren, om na jarenlange investeringen tot de conclusie te komen dat het totaal ongeschikt is om veiligheidsopleidingen te huisvesten. Hoe is dit in godsnaam mogelijk?”, reageerde Vanden Borre toen.

Citydev spreekt in Le Soir over verwachte kosten die zouden oplopen “van 25 miljoen naar meer dan 100 miljoen”. Om daaraan te ontsnappen, heeft het Gewest een uitweg gevonden in de toekomstige brandweerkazerne op Thurn en Taxis, die begin van deze legislatuur werd aangekondigd. Die zou met de bouw van een aantal bijgebouwen Brusafe kunnen herbergen.

Het kabinet-Vervoort noemt het een ongelooflijke kans om te besparen en tegelijk synergieën te creëren. "Toen Brusafe werd bedacht, bestond het kazerneproject op Thurn en Taxis nog niet. Het is pas dan dat een van onze medewerkers de programmatie van beide plekken heeft bestudeerd, en zich gerealiseerd heeft dat er heel wat gemeenschappelijke functies waren."

Wat nu met Blue Star?

Vanden Borre hekelde drie weken geleden dat de onverwachte verhuizing van Brusafe naar Thurn en Taxis sowieso voor vertragingen zou zorgen voor de nieuwe brandweerkazerne. "We zijn nog niet lang op de hoogte", reageert brandweerwoordvoerder Walter Derieuw vrijdag tegenover BRUZZ. "Ons lastenboek was al afgewerkt. Het project zal hier zeker vertraging door oplopen, maar wij kunnen voorlopig niet inschatten hoeveel."

Volgens het kabinet van bevoegd minister-president Rudi Vervoort (PS) gaat het om een vertraging van 4 à 5 maanden, "dit op een project van meerdere jaren", klinkt het.

De hamvraag nu is natuurlijk wat er met de Blue Star-gebouwen in Haren gaat gebeuren. Het gewest investeerde intussen immers al zowat 4 miljoen euro in de site. Citydev hoopt er een kmo-centrum onder te kunnen brengen, maar het is uiteindelijk de regering die de knoop in de toekomst zal moeten doorhakken.

Van 2017 tot begin 2021 verbleven in twee van de zes Blue Star-gebouwen eerst daklozen (in het kader van het federale Winterplan) en later transmigranten (Porte d’Ulysse).

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Haren , Politiek , Onderwijs , Samenleving , Blue Star , Brusafe , Gewestelijke en Intercommunale Politieschool , politieschool , brandweer , brandweer Brussel , Rudi Vervoort , Haachtsesteenweg , CityDev

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni