De publicatie van renovatieplannen voor het Koning Boudewijnstadion verhitte maandag de gemoederen op de Brusselse gemeenteraad. Volgens schepen van Sport Alain Courtois (MR) is de studie besteld door Club Brugge. Volgens oppositielid Johan Van den Driessche (N-VA) toont de voetbalbond interesse in het alternatief voor een nieuwbouw op Parking C.
Renovatieplan Boudewijnstadion verhit gemoederen op gemeenteraad
Van den Driessche stelde een renovatie van het Boudewijnstadion voor als alternatief voor het voetbalstadion. Volgens hem zou dit goedkoper zijn en ook ecologischer. “Door te renoveren zijn we zeker dat het stadion afgeraakt tegen het Europees Kampioenschap. Staatssteun is hiervoor mogelijk volgens de Europese regelgeving.”
Die conclusies haalt hij uit een studie van architectenbureau Goedefroo & Goedefroo. Volgens die studie is een renovatie van het Boudewijnstadion perfect mogelijk. “Er is ons altijd gezegd dat er geen alternatief is, dat het Boudewijnstadion niet te renoveren is, maar dit blijkt niet juist,” verklaarde de N-VA’er.
Schepen van Sport Alain Courtois (MR) trekt de onafhankelijkheid van die studie in twijfel. “Die informatie komt van een bepaalde groep, waar onder meer de architecten van Uplace en CEO van Club Brugge Vincent Mannaert achter zitten.”
Dat de studie gepubliceerd is op 15 mei, is volgens hem ook geen toeval. “Op 12 mei is er beslist om de onderhandelingen met Ghelamco verder te zetten. U stuurde mij echter al een mail met vragen op 8 mei, voor die studie verschenen was,” sneerde hij naar Van den Driessche. Volgens die laatste, bijgestaan door oppositieleden Marie Nagy (Ecolo) en Bertin Mampaka (CDH), is ook de financiering van het nieuw stadion misleidend. Courtois had eerder verklaard dat er geen overheidsgeld voor de bouw gebruikt zou worden, maar volgens de oppositie is er met geen woord gerept over de werken in de omgeving van het stadion.
“Die zouden 200 à 300 miljoen euro kosten. Op een indirecte manier kost het dus veel geld,” aldus Van den Driessche. “Het stadion is ook niet bereikbaar met de metro. En voor de bouw van een metrolijn is snel 10 tot 15 jaar nodig, om maar te zwijgen over de kosten. Bij de start van het EK zal het stadion niet klaar zijn.”
Het bestuur repliceerde dat ze de concrete cijfers pas na een akkoord bekendmaken. Volgens Van den Driessche heeft de voetbalbond ondertussen de technische plannen van de studie opgevraagd.
Eurostadion
Lees meer over: Brussel-Stad , Politiek , Sport , Eurostadion
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.