Straatvegen bij gemeenten, mobiliteit bij het Gewest?
De werkgroep ging na hoe Brussel eenvoudiger bestuurd kan worden. Ze bestaat uit acht Brusselse politici onder het voorzitterschap van Philippe Moureaux (PS). Ook Brigitte Grouwels (CD&V), Guy Vanhengel (Open VLD), Bruno De Lille (Groen!) en Elke Roex (SP.A) maakten deel uit van de groep.
Na twee dagen werken heeft de groep nu een aantal voorstellen klaar, blijkt uit lekken van de onderhandelingstafel in verschillende media:
- De zes politiezones blijven bestaan maar zullen meer moeten samenwerken. De coördinatie van het veiligheidsbeleid ligt bij het Gewest. Er komt ook een reflectie-orgaan voor veiligheid, waarin onder meer de zonechefs en het parket zetelen.
- De functie van gouverneur verdwijnt. Rampenbestrijding wordt in de eerste plaats een bevoegdheid van de burgemeester, maar het Gewest - en dan in eerste instantie de minister-president - kan indien nodig de coördinatie op zich nemen. De vice-gouverneur - die over de taalwetgeving waakt - blijft wel.
- De gemeenten zullen hun eigen mobiliteitsplannen moeten inpassen in dat van het Gewest. Anders verliezen ze hun subsidies. Het Gewestelijk mobiliteitsplan wordt daarom in een ordonnantie gegoten. Die ordonnantie is er ook om het Gewest te verplichten ... haar eigen plan ook te realiseren. Dat is nu immers niet verplicht. Ook de volgende regeringen zouden dan die ordonnantie eerst moeten laten wijzigen voor het plan ook kan wijzigen.
- Toerisme wordt een gewestbevoegdheid.
- Het aantal sociale huisvestingsmaatschappijen (vandaag zijn dat er 33) wordt gehalveerd.
- Netheid wordt een gemeentebevoegdheid, tenminste wat het reinigen van de straten betreft. De afvalophaling blijft een gewestbevoegdheid. Containerparken komen ook bij het Gewest terecht.
- Wat stedenbouw betreft worden een aantal procedures vereenvoudigd. Zo zal de gemeente zelf bouwvergunningen kunnen afleveren indien er geen effectenrapport nodig is, weet Le Soir. Grote projecten die wel een effectenstudie vergen, schuiven voortaan steevast naar het Gewest door.
De ene werkgroep is de andere niet
Voor alle duidelijkheid: de acht die nu op twee dagen een voorstel klaarstoomden is niet dezelfde werkgroep als de groep die in opdracht van de Brusselse regering naar een betere bevoegdheidsverdeling zocht. Die 'groep der Wijzen' - eveneens onder het voorzitterschap van Philippe Moureaux - leverde een eindverslag af in september 2010. Dat bevatte onder meer aanbevelingen over het veranderen van gemeentegrenzen.
De PS benadrukt alvast dat de voorstellen geenszins betekenen dat er een akkoord is over een Brusselse hervorming. "Er is pas een akkoord als er een overeenkomst is over alles: B-H-V, de financieringswet én Brussel horen daarbij."
Met de voorstellen is het werk van de werkgroep niet afgerond. Volgens sommige bronnen zou ze voortwerken en zich onder meer buigen over de taalwetgeving voor de besturen in Brussel.
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.