check-out  premetrostation Albert MIVB metropoortjes MOBIB

| Kaartjes bij de MIVB kosten al vier jaar evenveel

Politieke gesprekken over een tariefverhoging voor MIVB-tickets zijn aan de gang. Hoewel de raad van bestuur recent een voorstel daartoe van de agenda schrapte, is de situatie volgens voorzitter Thomas Ryckalts (Open VLD) stilaan onhoudbaar. “Loon- en exploitatiekosten stijgen, de ticketprijzen al jaren niet.” Komt daar nog bij: het politieke plan om jongeren en ouderen binnenkort gratis openbaar vervoer aan te bieden.

Op de agenda van de vorige raad van bestuur van de MIVB, twee weken geleden, stond een voorstel om de tarieven te verhogen. Een enkele rit zou 20 eurocent meer gaan kosten, een jaarabonnement 20 euro meer, berichten de kranten La Libre en La DH vrijdag.

Zij citeren ondervoorzitter Lotfi Mostefa (PS), die ook aan BRUZZ zegt het punt van de agenda te hebben laten halen. “Ik ga niet in kinderachtige spelletjes vervallen, maar ik ben diegene die het punt heeft geschrapt”, reageert bestuursvoorzitter Thomas Ryckalts aan BRUZZ. “Net zoals ik dat de voorbije vier jaar ook al heb gedaan. Ik wist dat er geen politiek draagvlak voor een prijsstijging was. En uiteindelijk is het toch de regering die de knoop doorhakt.”

"De afgelopen jaren hadden we terugkerend 20 miljoen euro tekort, omdat we de ticketprijzen zelfs niet mochten indexeren"

Thomas Ryckalts, voorzitter raad van bestuur MIVB

Ryckalts verdedigt de voorgestelde tariefverhoging, voornamelijk een indexering, overigens met vuur en vlam. “Uiteraard. Het aanbod van de MIVB is significant gestegen, zowel in kwaliteit als kwantiteit. Tegelijk zijn de tarieven de laatste vier jaar niet verhoogd, dat is op den duur onhoudbaar."

"Ofwel moet onze dotatie verhoogd worden, ofwel moeten we via ticketinkomsten de rekeningen bekostigen. De afgelopen jaren hadden we terugkerend 20 miljoen euro tekort, omdat we de ticketprijzen zelfs niet mochten indexeren. Maar de levensduurte stijgt wel, en dus ook het loon van mijn personeel.”

Gratispolitiek

Als de raad van bestuur zich zou uitspreken over een tariefverhoging, dan moet de regering dat voorstel daarna nog altijd goedkeuren. “Ik hoop dat we er zo snel mogelijk uit geraken”, zegt Ryckalts. “Er is immers ook nog de politieke beslissing om een heel deel van de klanten binnenkort gratis te laten rijden (reizigers jonger dan 25 en ouder dan 65, wat tussen de 20 en 30 miljoen euro per jaar zal kosten, red.). Maar iemand zal altijd de rekening moeten betalen.”

Intussen vinden wel gesprekken plaats met de regering over een tariefverhoging, laat Ryckalts weten. Dat bevestigt ook het kabinet van voogdijminister Elke Van den Brandt (Groen). “Maar wij hebben dus nog geen officieel voorstel van de MIVB ontvangen", zegt haar woordvoerder. "Er is nog niets beslist.” De regering hoopt in februari-maart te landen over een eventuele tariefverhoging.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Politiek , Mobiliteit

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni